מבוא

עמוד:12

בתחומי החינוך והקידום של ילדים ובני נוער , התערבות שמעצם טבעה היא אקלקטית ו"מרוככת" בהשוואה לזו המתקיימת בתחומים שצוינו לעיל . השימוש בעברית במונח ' טיפול' כדי לתאר מגוון של התערבויות הוא מקור לאי-הבנות רבות . לעומת זאת בשפה האנגלית קיימים כמה מונחים המתארים סוגים שונים של התערבות טיפולית : החל , ב-treatment עבור ב-therapy וכלה . ב-care המונח האחרון מגדיר טיפול כוללני או ליווי תומך , כזה הדומה במהותו ל'טיפול הורי . ' ההתערבות החינוכית-טיפולית אשר מאפיינת את התכניות לקידום ילדים ובני נוער בסיכון ובמצוקה כוללת היבטים של חינוך והתמקדות בנושא זה , אך בד בבד היא עושה שימוש בטכניקות ובהתערבויות שמקורן בשדה הטיפולי . השילוב בין חינוך לבין טיפול הוא חלק ממאפייני תחום הדעת הזה , מאפיינים שהספר הנוכחי מנסה לייצג ולתאר . אנו מקווים כי הקוראים ימצאו הד לכך בפרקים השונים שבספר . לאחר היציאה לדרך ופרסום ה'קול קורא' קיבלנו מהכותבים שפע של מאמרים איכותיים . החלטתנו לא לוותר על פרסום חומר רלוונטי גרמה לכך שהספר יהיה רחב היקף . על מנת להקל על הקוראים החלטנו לחלקו לשני כרכים : כרך ראשון הכולל שלושה שערים ( ההתפתחות והחזון של תחום העבודה החינוכית-טיפולית עם ילדים ובני נוער במצבי סיכון בישראל ובעולם ; מאפייני אוכלוסיות של בני נוער במצבי סיכון ; ותוכני ליבה בעבודה חינוכית-טיפולית עם מתבגרים במצבי סיכון ומצוקה , ( וכרך שני הכולל שלושה שערים נוספים ( בעיני המתבונן : תיאור מנקודת מבטם של מתבגרים במצבי סיכון ומצוקה ; שיטות התערבות בעבודה חינוכית-טיפולית עם ילדים ומתבגרים בסיכון ויחסי גומלין עם שותפי תפקיד ; וסוגיות בהכשרה , בזהות ובתפקוד של העובדים בשדה החינוכי-טיפולי . ( חשוב לציין שאנו רואים את שני הכרכים כיחידה שלמה אחת , ולכן בתוכן העניינים ( בכרך הראשון ) מופיעים כל פרקי הספר . את רשימת המשתתפים בספר חילקנו לפי כרכים ( בכל כרך מופיעה רשימת כותבי הפרקים בו בסדר אלפביתי של שמות המשפחה . ( שני העורכים הראשיים של הספר , כמו גם רכזת המערכת אשר סייעה בעריכת המאמרים , השכילו במהלך הקריירה המקצועית שלהם לשלב בין עבודה בשדה – יסוד המקנה היכרות בלתי-אמצעית עם בני הנוער שהם נשוא התחום המיוחד הזה – לבין עבודת מחקר והוראה באקדמיה . ההתנסויות בעבודה עם בני נוער הנמצאים במצבי סיכון הן משאב רב-ערך אשר מעניק לעבודתנו האקדמית ממד נוסף וייחודי .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר