קשרי משפחה ובית ספר: תלמידים בעלי צרכים מיוחדים ותלמידים בסיכון

עמוד:107

יש עדויות להשפעה חיובית של מספר תכניות התערבות הפונות לילדים והוריהם ( לסקירה מפורטת ר׳ סקירת ספרות של מיכל סיפרפאל , , ( 2013 אך רובן של תכניות אלו נוסו על ילדים צעירים . בארץ פותחו קבוצות טיפוליות לילדים ומתבגרים היפראקטיביים , והמחקר המלווה הצביע על תרומתן לשיפור התנהגותם של המשתתפים . הגף ללקויות למידה תומך בקבוצות הטיפוליות הללו ומרחיב את היקפן . גם הורי המתבגרים זקוקים לעזרה , בהכוונה אך בעיקר בתמיכה . בספרות הבינלאומית מתוארים ניצנים של עבודה עם הורים כחלק ממכלול טיפולי הניתן לבעלי הפרעת הקשב והיפראקטיביות , אך כאמור מדובר רק בהורים לילדים צעירים . לאחרונה פותחו כמשימה נפרדת קבוצות תמיכה להורים לילדים מבוגרים יותר ולמתבגרים , ויועצים חינוכיים לומדים להפעילן . גם עבודה קבוצתית זו זכתה לתמיכה מחקרית לא מעטה ( פיינגולד , . ( Danino & Shechtman , 2012 ; Shechtman & Gilat , 2005 ; 2014 מיועצת בית ספר השייך לרשת עמל שמענו על קיום קבוצות הורים מסוג זה בבתי הספר שלהם . ילדים הסובלים מהפרעות התנהגות כפי שראינו , הפרעות התנהגות מתגלות אצל חלק ניכר מהמתבגרים יחד עם הפרעות קשב והיפראקטיביות . ( 60 % 40– % ) אך יש ילדים רבים שיש להם הפרעות התנהגות אך לא הפרעות קשב והיפראקטיביות , ( 16 % 2– % ) לכן יש להתייחס להפרעת התנהגות כעומדת בפני עצמה . בניגוד לתגובות אימפולסיביות של ילדים הסובלים מהפרעות קשב והיפראקטיביות , ילדים בעלי הפרעות התנהגות מתנהגים בזדון נגד החברה , חוקיה וערכיה . מתבגרים אלו אינם מצייתים לסמכות , הם מרדנים , נוטים לעימותים , פוגעים באחרים פיזית ורגשית ומעורבים בהתנהגות מסכנת . ניתן להתייחס לשתי צורות עיקריות של הפרעות התנהגות : התנהגות מתנגדת ומתריסה ( Oppositional Defiant Disorder ) והפרעת התנהגות Conduct ) ( Disorder המתבטאת בהתנהגות חוזרת ונשנית של פגיעה בזכויות הזולת וחוקי החברה . ההנחה היא שהפרעת התנהגות היא החמרה של התנהגות מתנגדת ומתריסה . שכיחותן של בעיות התנהגות עולה בגיל ההתבגרות , גם אצל בנות , ובעיקר באוכלוסיות מעוטות יכולת . מתבגרים שיש להם הפרעות התנהגות חסרים אמפתיה לסבלו של הזולת Burke et al ,. ) , ( 2002 תהליך עיבוד המידע החברתי שלהם מעוות לכיוון של תוקפנות , הם סובלים מחרדות , דיכאון , הפרעות אכילה וקשיים לימודיים . ( Viimamaaki et al ,. 2013 ) שילוב של גורמים גנטיים , ביולוגיים , נירולוגיים וגורמי סביבה מסביר את התפתחות ההפרעה . בנוסף לכך , גורמים משפחתיים כגון תפקוד הורי , הכולל הורות מחמירה , מזניחה , אלימה , ודיכאון הורי תורמים ישירות לתופעה . ( Patterson , 2002 ) הפרעת התנהגות מפריעה להתפתחותו התקינה של הילד ופוגמת בחיי המשפחה . היא גם מהווה אתגר גדול למערכת החינוך , וסיבה שכיחה למתח בין המערכת הבית ספרית לבין המשפחה . שתי אוכלוסיות אלו ( תלמידים הסובלים מהפרעת קשב , היפראקטיביות והפרעות התנהגות ) ייחודיות בקשיים שהן מערימות על המשפחה ועל בית הספר . נוצר מתח דווקא במקום ששיתוף

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר