מבוא ורקע עיוני

עמוד:34

אלה חשוב לתת למתבגר את הפרטיות שלה הוא נזקק ( ואותה הוא דורש , ( אבל גם להישאר פתוחים וקשובים לצרכיו ולרצונותיו . צורכי המתבגר מהמערכת הבית ספרית : קיימים צרכים ודרישות מהמערכת הבית ספרית שהם ייחודיים לגיל ההתבגרות או לפחות חשובים במיוחד בגיל ההתבגרות . סקירה זו לא תתייחס להבדלים בצרכים הפדגוגיים והאקדמיים שנובעים משינויים קוגניטיביים שעוברים המתבגרים , אלא רק לצרכים ודרישות שהם בעלי משמעות ליחסי בית הספר והמשפחה . אותם נושאים שהוצגו לעיל מתאימים גם לצורכי המתבגר מהמערכת הבית ספרית . ראשית צריך לאפשר לו עצמאות תוך שמירה על קשר ותמיכה . המתבגר זקוק לסביבה שבה יוכל לפעול באופן עצמאי ולפתח את אישיותו , ערכיו , והחלטותיו . בבית הספר עשוי הדבר לבוא לידי ביטוי בחירות רבה יותר בבחירת מערכת השעות שלו ובזמנים ללמידה חופשית . עשור Assor , ) ( 2002 מצא שרלוונטיות החומר הנלמד אינה חשובה פחות מאשר בחירה חופשית . רלוונטיות החומר ללומד קשורה לדעת עשור למידת האמפתיה של המורה כלפי הלומד המתבגר . אמפתיה אף מגבירה את הרגשת הקשר של המתבגר לבית הספר : מחקרים מראים כי מתבגרים החשים ״מחוברים״ לבית הספר מגיעים להישגים טובים יותר ונמצאים פחות בסיכון לצריכת סמים וסיגריות ולקיום יחסי מין לא מוגנים . נקודה חשובה היא שבית הספר עשוי לאפשר קשר עם מבוגר אחראי שאינו ההורה , קשר שיש לו חשיבות למניעת התנהגויות בסיכון ובעיות התנהגות . ( Yasui & Dishion , 2007 ) מבוגר אחראי זה אינו חייב להיות המורה או היועץ אלא יכול להיות אב הבית של בית הספר , מאבטח , או כל מבוגר אחר בבית הספר . הקשר המשמעותי ביותר בגיל ההתבגרות הוא עם עמיתים . קשר חיובי עם עמיתים תלוי ביכולת השליטה העצמית של המתבגר וגם משפיע עליה . ( Farley & Spoon-Kim , 2014 ) קשר חיובי עם עמיתים מסייע לבניית הזהות ולמאמצי ההתנתקות מההורים . בית הספר יכול לסייע לתלמידים למצוא את מקומם החברתי בדרכים מגוונות . הנושא של פיתוח הזהות משמעותי גם הוא להקשר הבית ספרי . בתי ספר שמצליחים לחבר את הלימודים וההישגים האקדמיים למקצועות שהתלמידים רוצים לרכוש בעתיד מצליחים לעתים לקדם את תלמידיהם , גם כאן בעיקר כשמדובר בתלמידים ממיצב חברתי כלכלי נמוך . בשלב זה של פיתוח זהות חשוב לבנות על החוזקות של המתבגר ולא על חולשותיו . מחקרי התערבות מבוססי חוזקות הצביעו על הישגים משמעותיים לתכניות שהתבססו על הענקת חיזוק חיובי להתנהגות חיובית של המתבגר . ( Brownlee et al ,. 2013 ) חשוב לשים לב שתהליך פיתוח הזהות , במיוחד אצל מיעוטים שסובלים מאפליה ( או מתחושת אפליה ) ארוכת שנים , עשוי להתנגש עם מטרות בית הספר . חשוב אפוא לבנות מערכת יחסים – לבנות אמון גם בין המתבגר עצמו לבין המורה והמערכת בכלל . בניית אמון חשובה לכלל שכבות האוכלוסייה אבל חשובה במיוחד כשמדובר בנוער ממיצב חברתי כלכלי נמוך או מתרבות מיעוט . 10 על נושא האמון נדבר בהמשך פרק זה , ועל קשרי בית ספר-משפחה אצל מתבגרים ממיצב חברתי כלכלי נמוך או מתרבות מיעוט נדבר בפרק השלישי של חיבור זה

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר