מבוא ורקע עיוני

עמוד:24

גם בגילים מוקדמים יותר ( למשל , ילד יכול לחשוב על החיה ״כלב״ ולהבין שבובת הצעצוע שלו וחיית המחמד שלו שייכים שניהם לאותה קטגוריה , ( אבל בגיל ההתבגרות היא מתרחבת והופכת לקלה יותר ושגרתית הרבה יותר . סוגים שונים של מבנים מתמטיים למשל דורשים רמה של הפשטה שאינה אפשרית כשמדובר בילדים , אך אמורה להיות אפשרית כשמדובר במתבגרים ומבוגרים . רפלקציה עצמית : היכולת המתפתחת של חשיבה מופשטת לובשת צורה גם של חשיבה מופשטת על ה״אני״ . המתבגר הצעיר מתחיל לחשוב על עצמו באופן רפלקטיבי , לנסות להבין מי הוא ומה מקומו בעולם . בכך מתחיל התהליך של חיפוש הזהות ( שבו נעסוק בהרחבה בהמשך , ( תהליך שמאפיין במידה רבה את כלל השלבים של גיל ההתבגרות . ( Harter , 1998 ) חשיבה סדורה והיסקים לוגיים : בגיל ההתבגרות הולכת ומתגברת יכולתו של המתבגר לחשוב בצורה מסודרת ולהסיק מסקנות באופן הגיוני מתוך המידע שברשותו . המתבגר יכול גם לחשוב בצורה ביקורתית על טענות ועמדות ולזהות באופן טוב יותר כשלים ופגמים בטיעונים ( יכולת המקש ָ ה לעתים על ההורים לשכנע אותו לפעול לפי הוראותיהם . ( בנוסף משתפרת יכולתם של המתבגרים לקבל החלטות מושכלות , תוך הצבת מטרות , בחירה בין חלופות , בחינת דרכים אפשריות להשגת מטרות אלו , הערכה של האפשרויות הללו ויישום האפשרות הטובה ביותר הזמינה להם . ( Eccles , Wigfield , & Byrnes , 2003 , p . 328 ) כפי שנראה להלן הדברים נכונים בכפוף לתנאים מסוימים . חשיבה היפותטית : יכולת נוספת המתפתחת בגיל ההתבגרות ( וקשורה ליכולת חשיבה מופשטת ) היא חשיבה על מקרים שלא קרו . שאלות כגון ׳מה היה קורה לו X היה מתרחש ? מה היה קורה לו X היה נמנע ומה יקרה אם X יקרה ? ׳ נוטות לבלבל ילדים בגילי טרום התבגרות והופכות לקלות יותר ככל שמתקדם תהליך ההתבגרות . יתרה מזו , המתבגר הופך בהדרגה למסוגל גם לחשיבה היפותטית דדוקטיבית , שהיא היכולת להסיק מסקנות מתוך השערות ולעקוב אחרי טיעונים היפותטיים . עיבוד מידע באופן מתוחכם ומורכב יותר : התפתחות נוספת בחשיבה בגיל ההתבגרות היא יכולת עיבוד המידע , שהופכת לא רק למהירה יותר אלא גם למתוחכמת יותר . המתבגר מסוגל לערוך קישורים בין קטעי מידע שונים , גם אם הם מגיעים ממקורות שונים , ולקבל תמונה רחבה על הנושא הנדון . הוא מסוגל גם לבחון נושא או סוגיה מכיוונים שונים , לחשוב על עמדות שונות שמוצגות בפניו כלפי אותו נושא – ולגבש השקפה לגבי נושאים קטנים או גדולים באופן מתוחכם ועצמאי יותר . שינויים ברמה החברתית והפסיכולוגית תאוריית ההכוונה העצמית זיהתה שלושה צרכים בסיסיים של האדם : מסוגל וּ ת , שייכ וּ ת , ואוטונומיה . ( Ryan & Deci , 2000 ) מסוגלות מתפתחת עוד לפני ראשית ההתבגרות ,

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר