יגל ומסכת חיי היהודים באיטליה בסוף המאה ה־16

עמוד:11

לשמוע דרשות הטפה לנצרות בבתי הכנסת ; במקומות רבים הוקם בית מומרים domus ) - ( catechumenorum מוסד שנועד לסייע להמרה רבת היקף של יהודים ; וגברו ההצקות ליהודים ובכלל זה הנהגת צנזורה על ספרים בעברית והפצת ספרות אנטי יהודית . כל הצעדים הללו עמדו בניגוד בולט ליחס הנוח יחסית של השלטונות החילוניים והכנםייתיים כלפי היהודים במאות השנים שלפני כן . בשעתו נמשכו בנקאים יהודים מלווי כספים לצפון איטליה ולמרכזה בשל ההטבות הנדיבות שהציעו להם השלטונות המקומיים , שביקשו למשוך אליהם מקורות אשראי לצורכיהם , לצורכי העסקים במדינתם ובעיקר לצורכי הלוואות קטנות לעניים . בעקבות הפריווילגיות הללו , שהוענקו במאות ה , 13 ה 14 וה 15 ליהודים מסוימים , צמחו ברחבי צפון איטליה ומרכזה קהילות יהודיות קטנות , שהיו תלויות לחלוטין במקבלי הזכויות , ( condotte ) והללו נשאו גם בעול תשלום המיםים לשלטונות . במאה ה 16 כללו הקהילות הללו גם סוחרים ואומנים , עד שבמרוצת הזמן שוב לא היו מלווי הכספים רוב בקהילות איטליה . בשל תנאי הסובלנות היחסית ששררו עד אמצע המאה ה , 16 שהטיבו את מעמדם המדיני ואת מעמדם הכלכלי , הושפעו היהודים בנוהגי התרבות ובחיי הרוח שלהם מקירבתם למרכזי תרבות הרנסנס באיטליה . מספר קטן אך בולט של אנשי רוח מקרב היהודים קיימו קשרים עם אנשי רוח נוצרים במידה שלא היתה כמותה במאות השנים שלפני כן . החקיקה האנטי יהודית באמצע המאה ה 16 איימה איפוא לחתור תחת ההישג הניכר שהושג בתחום ההתקרבות בין יהודים לנוצרים בחלק גדול של ימי הרנסנס . במקביל להרעה שחלה באווירה המדינית בסוף המאה ה 16 ובראשית המאה ה , 17 ניכרה גם שקיעה כללית בפעילות הבנקאים היהודים באיטליה . ככל שנתרבו האפשרויות שהיו לנוצרים להשיג הון , כן קטן מספר הסוחרים והאומנים הנוצרים שנזדקקו לשירותיהם של המלווים היהודים . לעומת זאת גדל על שקיעת החיים היהודיים במחצית השנייה של המאה ה 16 ראה , למשל : K . Stow , Catholic Thought and Papal Jewry Policy 1555-1593 ( New York , 1977 ); idem The Burning of the Talmud in 1553 in the Light of Sixteenth Century Catholic Attitudes Toward the ; Talmud ' , Bibliolheque humanisme'd et Renaissance , 34 ( 1972 ) , pp . 459—435 יד קארפי , ' גירוש היהודים ממדינת הכנסייה בימי האפיפיור פיוס החמישי ומשפטי החקירה נגד יהודי בולוניה / 1566-1569 בתוך : א' מילאנו , ש"א נכון וד י קארפי ( עורכים , ( ספר זכרון לחיים אנצו סירני , ירושלים תשל"א , עמ' R . li'Bonf , Some' Reflections on the Place of Azariah de Rossi ' s ; 145-165 Me ' or Einayim in the Cultural Milieu of Italian Renaissance Jewry ' , in : Jewish Though / in the Sixteenth Century , ed . B . Cooperman ( Cambridge , Mass ., 1983 ) , pp . 23-48 ; D . B . Ruderman , 'A Jewish Apologetic Treatise from Sixteenth Century Bologna ' , Hebrew ; Union llegeCo Annual , 50 ( 1979 ) , pp . 276-253 והפניותיהם הביבליוגרפיות . על חיי היהודים באיטליה של ימי הרנסנס ראה את הסקירות הסטנדרטיות של ב' רות , היהודים בתרבות הריניסאנם באיטליה , ירושלים תשכ " ב ; M . A . Shulvass , Jews in the Worldof the Renaissance (; Leiden and Chicago , 1973 ;) A . Milano , Storia lideg ebrei in Italia ( Torino , 1963 ) 'ר בונפיל , הרבנות באיטליה בתקופת הריניםנס ( ירושלים , תשל D . B . Ruderman , The World of a (; "ט . Renaissance Jew ( Cincinnati , 1981 ) על חיי הרוח היהודיים באותה עת ראה : D . B . Ruderman , "The Italian Renaissance and Jewish Thought ' , in : Renaissance Humanism : Foundations , ; Forms and Legacy , 3 vols ,. ed . A Rabil , Jr . ( Philadelphia , 1988 ) , 1 , pp . 382 (^ 33 ר ' בונפיל , במראה כסופה : חיי היהודים באיטליה בימי הרינסאנס ( ירושלים , תשנ . ( ד "

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר