מבוא

מתוך:  > ספר גיא חזיון > מבוא

עמוד:9

מבוא בשנת 1578 בקירוב ישב אברהם בן חנניה יגל בן ה 25 בתא אפל בבית הכלא העירוני במנטובה שבאיטליה , הוגה בלי מנוח בקורות אותו בחייו הקצרים . יגל היה ברוך כשרונות לימודיים וספרותיים יוצאים מן הכלל , אך מעולם לא עלה בידו להשתמש בהם . במקום שלוות הספרים , המחקר והעיון שכה השתוקק לה , ובמקום הביטחון החומרי הדרוש לאותה שלווה , היו חייו נתונים במהומה מוחלטת . כמה שנים לפני כן נאלצו יגל ומשפחתו לצאת את מקום הולדתם שבתחום ונציה ולהתיישב סמוך למנטובה בתקווה למצוא שם סביבה שלווה יותר , אך לפתע מת אבי המשפחה והוריש לבנו בית עבוט קטן , שיגל היה חסר ניסיון ועניין לנהלו . דומה היה , שכל החלטה שהחליט וכל שותפות שניסה ליצור הוסיפו לו עוד צרות וסבל . תחילה הגיע יגל להסדר , שלא כמקובל אז , עם שותפה ושמה רינה . אך התברר שהיתה רגזנית ובלתי מהימנה ביותר , וגרמה לו שיתרושש ושיהיה תלוי לחלוטין בכל גחמותיה ודרישותיה . יגל העלה עליו את חמתם של השלטונות ושל תושבי המקום בתיתו לרינה , שלא כחוק , מחסה בביתו בעת מגיפה . על כל אלה נוספה עוד רעה : יריבים , בני משפחת אלמג ' טי , ( iatiAlmag ) רדפו אותו בלי הרף , ולא נחה דעתם עד שאיבד את כל רכושו והושלך לבית הכלא . וכך ישב לו יגל מדוכדך ומתפלש ברחמים עצמיים , ובדידות קירותיו החשופים של תא כלאו , שהיה לו למקלט , לא הקלה עליו . אך לפתע הופיעה בחלומו נשמתו של אביו והעניקה לו תנחומים ועצה , ואף הרפתקה מרטיטה בדמות מסע שמימי , אשר בו עתיד היה לפגוש נשמות אחרות , נשמה נשמה וסיפור קורותיה , והן עתידות לאלף אותו בינה באשר למטרתם העליונה של החיים ובאשר לסודותיו הנשגבים של היקום האלוהי . כזאת היתה המציאות העגומה שתיאר יגל בצורה כה ציורית בחיבורו 'גיא חזיון ' ( על פי ישעיהו כב , א . ( באמצעות סיפור האירועים הללו קיווה יגל לפרוק מעליו את משא הנסיבות הלא נעימות של הקורות אותו זמן לא רב לפני כן , ולזכות בתגובה אוהדת של הקורא לגורלו העגום . בדרך זו העמיד יגל את הבימה לתסריט האומנותי של נס תשועתו - מסע החלום שבאמצעותו קיווה לרתק את קהל קוראיו בסיפורו מתחילתו עד סופו . בין שהתהפוכות שתיאר יגל אכן קרו לו בדיוק כפי שטען ובין שלא , ברור שהוא ביקש לנצל במלואו מוטיב ספרותי מקובל של שחרור הרוח מכבלי כלאה ( דהיינו , שחרור הנפש ממאסרה בגוף ) כדי להציג את סיפור קורותיו ואת המסר הדתי שלו ככל שדמיונו היוצר איפשר לו . בעשותו זאת חיבר יגל יצירה יחידה במינה בספרות היהודית בדורו ובדורות שקדמו לו . לקורא בן דורנו השאיר יגל סיפור משעשע ביותר , וכן צוהר שדרכו ניתן ללמוד על סוגיות אחדות בתחומי התרבות והחברה , שהעסיקו את יהודי איטליה בסוף המאה ה . 16

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר