דברי הקדמה

עמוד:11

על כל ענפיה – החברתיים , הפוליטיים , הדתיים , התרבותיים והחינוכיים , זקוקים אנו ביותר למידת מה של קונסנזוס , וקונסנזוס זה חייב להישען על אדני ההיגיון . רק ההיגיון הפילוסופי האוניברסלי והמעשי יש בכוחו לאחד את חשיבתנו , כדי שזו תוביל אותנו לקראת איזו אמת מינימלית משותפת ( מעבר לחילוקי הדעות הלגיטימיים , ( שאליה כולנו חייבים לשאוף . אני מאמין כי חשיבה הגיונית כזאת יש בכוחה ליצור בחברתנו איזה מיני-קונסנזוס , שהוא מין מכנה משותף מצומצם ביותר , לפחות בנושאים ובתכנים המרכזיים של חשיבתנו . עוד אני מאמין , כי אם עניין זה יהפוך למשימה לאומית ראשית , יש בכוח מערכת החינוך להוביל את המהלך הזה בקרב תלמידינו , שהם האוכלוסייה המבוגרת החושבת , הפועלת והמנהיגה של העתיד . כדי להשיג מטרה זו עלינו להפוך את כל הלמידה לרב-ממדית , ולבנות אותה על העקרונות הבאים : א . לא מדובר כאן במקצוע נוסף במערכת הלימודים של בית הספר , אלא בהגברת ההתייחסות הלוגית לחומר המרכזי הנלמד , בהרחבת היקף המידע התומך בקליטתו ובהבנתו ובהעמקת ההבנה , כתוצאה מהשוואת החומר המרכזי לחומרים מקבילים או מנוגדים , לחומרי תשתיות שבמרקם הנלמד . כן יש להרבות בהסברים ובפרשנויות מבהירים ; ואת כל החומרים הללו יש להפוך לרלוונטיים לחיי היום-יום של הלומד . לפחות חלק מן האמור שימש את המורים עד עתה , ואין כאן אלא הרחבה ומיסוד של הדברים בצורה מודעת למורה ולתלמיד כאחד . ב . לשם בהירות הלימוד , לשם מניעת טעויות הנובעות מדילוגים בקשב ובשמיעה , ולשם קביעת העקרונות והתכנים בזיכרון , יש לתת את רוב רובם של חומרי ההשוואה והחשיבה , כגון ההקבלות וההנגדות , התשתיות , ההסברים ודברי הפרשנות , וכן את ביאורי המושגים של המקצוע מזה ושל דרכי החשיבה מזה , ערוכים על דף מודפס לפני עיניהם של הלומדים . על הדף יש להציג גם את השאלות , שאותן בונים על-פי העקרונות של שאילת שאלות , על-פי העקרונות של מושגי המקצוע ועל-פי עקרונות החשיבה הקוגניטיבית והרגשית . שאלות אלו משמשות לא רק גירוי לחשיבה ולתשובה , אלא הן גם מחברות בין חומרי הדעת השונים המשתתפים בלמידה . את רוב השאלות יש ללוות בדברי הדרכה להכוונת החשיבה , על מנת שזו תוביל אל התשובות הרלוונטיות . לעתים יש לתת בצד השאלות גם את התשובות הרלוונטיות , ובמקרים אחרים ראוי לאפשר ללומד המתקדם להתמודד עם כל התהליך בכוחות עצמו . ג . אלו הם העקרונות והמטרות של ההוראה ושל הלמידה הרב-ממדיות , שספר זה מבקש להוביל לקראתן , והן נידונות בנספחים הגדולים שבסופו . כדי להשיג את מטרותיו מתרכז הספר כולו בתהליכי השאלה , החשיבה והתשובה . לא הסתפקתי בסקירה ביקורתית של

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר