פתח דבר

עמוד:9

פתח דבר המסע האורייני , שחווה כל בר-אוריין מינקות ועד יומו האחרון , הנו מסע המשקף את הרמה הערכית והתרבותית של החברה שאנו חיים בה . מסע אורייני מוצלח יצמצם את הבערות המהווה מקור לדאגה עצומה של מתווי מדיניות , פילוסופים וחוקרי חינוך . מסע אורייני מוצלח אף יאפשר פיתוח הון אנושי שיביא לקדמה של הדור הבא . החשיבות העצומה של מסע אורייני מוצלח משמשת אתגר לחוקרים מדיסציפלינות שונות , שיצאו למסע זה כדי להבין עד תום את סוד רכישת הקריאה והכתיבה . פסיכולוגים , אנתרופולוגים , בלשנים , חוקרי מוח , נוירולוגים , פילוסופים , חוקרי חינוך ומורים – כולם חברו יחד לחקר " סוד הקריאה . " קשיים ברכישת קריאה וכתיבה מדירים שינה מעיניהם של הורים , מורים וכמובן תלמידים . קריאה נראית על פניה כמיומנות פשוטה ובסיסית , שהרי מיליוני ילדים בני שש ומיליוני ילדים ב " חיידר היהודי " בני שלוש-ארבע , רוכשים קריאה בחדווה , בהנאה , לרוב תוך חודשים ספורים ובעיקר בלי כל קושי . בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במספר המחקרים שעסקו בחקר הקריאה . חקר , שתכליתו בסופה של דרך , להגיע לאפס נכשלים ברכישת הקריאה ולאפשר לצעירים להתפתח , להשכיל , לרכוש דעת ולהצמיח את העולם האורייני קדימה . בהזדמנות זו , ברצוננו להזכיר את פרופ ' איריס לוין ז " ל , שהייתה ראש תכנית M . Ed . במכללת שאנן : " הוראה ולמידה במערכות משלבות " והנהיגה את תכניתנו שש שנים בערך – מיום שהוקמה התכנית – עד יום מותה . מחקריה החלוציים בישראל בתחום " ניצני האוריינות " ועבודתה עמנו ב " מכללת שאנן " הצמיחה אותנו כחוקרים , כמרצים וכמחנכים . בספר זה מופיעים שני שערים : שער ראשון : " תאוריה כבסיס למעשה ההוראה " שער שני : " מן המחקר אל מעשה ההוראה : סוגיות נבחרות בעולם הקריאה והכתיבה " ספר זה נועד להרחיב את גוף הידע המחקרי ולפתח הבנות לעוסקים במלאכה . אין זה ספר הדרכה למורה , שמופיעים בו תרגילים והפעלות ( למעט בפרק האחרון , הדן בתלמידים בעלי מוגבלויות קשות

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר