פרק 1: מסגרת מושגית

עמוד:11

פרק : 1 מסגרת מושגית עידית טבק , חנה עזר , עירית קופפרברג , גילה רוסו-צימט , רחל שגיא , לאה שגריר הרעיון למחקר נבע כאמור מתחום ההתעניינות של צוות החוקרות ומן העניין הרב שלנו , העוסקות בהכשרת מורים , להיטיב להכיר את מכשירי המורים , להפיק לקחים מהבנה זו ולשאוף ליישם את התובנות בפרקטיקה שלנו במכללה לחינוך . הרווחה המקצועית של סגל המכללה נמצאה חשובה לנו כיום , יותר מתמיד , על רקע השינויים התכופים העוברים על הכשרת המורים בארץ והשינויים המבניים והארגוניים העוברים על המכללה שבה נערך המחקר , ולנוכח ההנחה המקובלת היום בארץ ובעולם , ששינוי בחינוך מתחיל במורים , בין שהם מורים במערכת הבית ספרית ובין שהם מכשירי מורים . יצאנו מן ההנחה המקובלת כיום בקרב תאורטיקנים וחוקרים , שאם מורים הם משמעותיים לתוצרי הלמידה של התלמידים , הרי מכשירי המורים משחקים תפקיד קריטי בלמידה של המורים , ושלמומחיות של מכשירי המורים השפעה רבה על הכשרת המורים Darling- ) . ( Hammond , 2010 , 2013 ; Grossman , 2013 ברור היה לנו , שהאופן שבו מכשירים את מכשירי המורים לתפקידם לא נחקר די הצורך , והסכמנו עם הטענה שסיפור התפתחותם הוא סיפור מסע ממורה בבית ספר לאיש אקדמיה . ( Loughran , 2013 ) עוד מצאנו , שהתפיסות שלהם את זהותם המקצועית , זהות שנבנית תוך כדי עבודה ולא טרם כניסתם לעבודה כמכשירי מורים Murray , ) , ( 2008 , 2010 אף הן נחקרו מעט מדי . הכשרת מורים ושינויים בתפיסות הכשרה על תהליכי שינוי במערכות חינוך בארץ , ובמערכת הכשרת המורים בפרט , כבר נכתב רבות . השינויים בהכשרת מורים נובעים מאידאולוגיות שונות בהכשרה וממצבי משבר , ומתבטאים בסופו של דבר בכמה דגמי הכשרה הפועלים זה לצד זה באותה מדינה . לדוגמה , הגישה המעודדת הסרת פיקוח ממשלתי והעברת האוטונומיה בבחירת מודל ההכשרה למוסדות המקומיים קוראת להכשרה מואצת של מורים , ולפיה – הוראה טובה איננה עניין של הכשרה , אלא בעיקר 2 השמות מופיעים בכל הספר לפי סדר הא״ב של שמות המשפחה של הכותבות .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר