פתח דבר

עמוד:7

כייצוג מטפורי של סיפור כפול : סיפורו של מחקר שיתופי וסיפור התפיסה של הזהות המקצועית וההתפתחות המקצועית של מכשירי מורים במכללה אחת לחינוך . להלן פירוט מבנה פרקי הספר . פרק 1 הוא פרק המבוא , המשמש מעין דלת לספר , ובאופן מטפורי – להליך המחקר . מטרתו היא להניע את ה"עלילה" ולאפשר לה להתפתח בפרקי הספר . בפרק אנו סוקרות את הרקע התאורטי בתחום הנחקר , המתייחס להכשרת מורים ולשינויים בהכשרה וכן לזהות המקצועית ולהתפתחות המקצועית של מכשירי המורים . פרק 2 דן במתודה של המחקר השיתופי ומציג היבטים מתודולוגיים של המחקר . בפרק זה , שכתבה חנה עזר , מתוארת מהותו של המחקר השיתופי על האתגרים שהוא מציב לחוקרים , ומובאות דוגמאות להפעלת מחקר כזה בעולם ובארץ ולהצלחותיו . לאחר מכן מוצג הליך המחקר השיתופי שעבר צוות המחקר . לבסוף מוצג מודל של מחקר שיתופי , המשקף את הליך המחקר שחוו החוקרות במחקר השיתופי המתואר בספר זה . בפרק מוצגים אתגרי המחקר , שהם חלק מן הבעיות המתוארות במודל הלבוביאני , בעיות שעליהן מנסה צוות המחקר לענות תוך כדי ההליך המחקרי ובסופו . " עלילת הספר" מורכבת מן המחקרים השונים שהציגו , כל אחד בתורו , את תחומי המחקר והעניין של החוקרות שהשתתפו במחקר השיתופי . בסופו של דבר , ה"עלילה" מציגה את סיפורם של מכשירי מורים במכללה אחת לחינוך , המושתת בעיקרו על הנרטיבים של המרואיינים , שנענו לבקשה לספר את סיפורם המקצועי , בדגש על התפתחותם המקצועית כמכשירי מורים . פרק , 3 שכתבה רחל שגיא , מציג מחקר משולב , שהוא בעיקרו כמותי , עם חלק איכותני שמטרתו להצליב את הנתונים ולהרחיבם . הפרק מנתח את התוצאות של שאלון שמילאו חברי הסגל האקדמי , שהתמקד בתפיסתם את התפתחותם המקצועית ואת זהותם המקצועית . בפרק נדונות שלוש שאלות מרכזיות : מי אתה איש הכשרת המורים ומהם תחומי זהותך ? מה אתה עושה לקידום התפתחותך המקצועית ? מה אתה צריך מהסביבה כדי להתפתח מקצועית ? שאלות אלה נבחנות בזיקה לתאוריות של זהות מקצועית ולסגנונות הקיום – להיות , ( Being ) 1 בכל מקום שבו יש שימוש בלשון זכר , הכוונה היא גם ללשון נקבה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר