פתח דבר

עמוד:6

ובמקביל נערכו ראיונות : כל חוקרת בקבוצה בחרה לראיין ארבעה-חמישה חברים בסגל המכללה . בסך הכול נאספו 19 ראיונות נרטיביים , שלושה מהם עם גברים . כל הנבדקים הם בעלי תואר אקדמי : פרופסור אחד , 13 בעלי תואר דוקטור וחמישה בעלי תואר שני . הנתונים הכמותיים והאיכותניים שימשו את כל החוקרות , וכל אחת , או צמד חוקרות , בחרו לנתח אותם מזווית הראייה שלהן , על פי תחום העניין ותחום ההתמחות שלהן . פרקי הספר מייצגים את המתודולוגיות המחקריות השונות שעל פיהן הן פעלו . באופן זה ניתן למצוא בספר ייצוג למחקר כמותי , שנתוניו נאספו באמצעות השאלון , למחקרים איכותניים , שבהם נעשה ניתוח תוכן להפקת תמות חוזרות שעלו בנרטיבים השונים , ולניתוחי שיח , שבחנו היבטים כגון מיצוב , וכן שימושים מטפוריים שהובילו את החוקרות לכמה כיווני התבוננות . כל השיטות חתרו להבנת ההתפתחות המקצועית והזהות המקצועית של מכשירי המורים . במובן זה , המחקר השיתופי המוצג בספר זה הוא רב-קולי , וליתר דיוק : רב-שיטות במהותו . התפיסה של ריבוי השיטות היא בלב הגישה של המחקר השיתופי , והיא מוצגת בספר כאמצעי להבנת הזהות המורכבת של מכשירי המורים , הנמצאים תדירות בתקופות של שינויים ומעברים . בסופו של דבר , הספר הוא מעין תצרף של עבודת המחקר הכוללת , המתייחס לשאלת-העל שהציב צוות המחקר : מי את / ה , מכשיר / ת המורים ? תשומת לב מיוחדת ניתנה בכל אחד מן המחקרים המתוארים בספר לסוגיית האתיקה במחקר , שכן הנחקרים והחוקרות כולם חברי סגל הפועלים באותה סביבת עבודה , ונרטיבים , מעצם מהותם , מזמנים פרשנויות שונות . לפיכך , במחקרים האיכותניים בייחוד הקפדנו להחזיר את " כתב הסיפור" ואת הפרשנויות לסיפור למרואיינים השונים , לשאת ולתת עמם באופן דיאלוגי בנוגע לפרשנויות ולקבל בסופו של דבר הסכמה מרצון שלהם לנתונים המוצגים ולפרשנויות , כפי שמפורט בהרחבה בפרק , 2 המתאר את מתודולוגיית המחקר השיתופי . נציג עתה בקצרה את הסיפור שלנו כחוקרות שחברו יחד לבצע מחקר וננסה לאפיין סיפור זה לאור רכיבי המודל הלבוביאני המציג את מבנה הסיפור : ( Labov , 1972 ) הקדמה , עלילה ובה אירועים , דמויות ובעיה / בעיות וקודה , המופיעה בסוף הסיפור וכוללת את התרת הבעיה / הבעיות המוצגות בעלילה . בחרנו במודל זה של מבנה הסיפור כמטפורה למחקרנו , שכן , לפי תפיסתנו , המחקר מציג סיפור כפול : סיפורו של הליך מחקר שיתופי , המוצג בהרחבה בפרק המתודולוגי , וסיפורו של התחום הנחקר : תפיסת הזהות של מכשירי המורים , כפי שעולה מסיפוריהם של 19 מכשירי מורים . לפיכך , אנו רואות את מבנה הספר

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר