פתח דבר

עמוד:5

פתח דבר חנה עזר הספר שלפנינו מציג תוצרים של מחקר שיתופי של צוות מחקר במכללת לוינסקי לחינוך . הספר מתמקד בזהותם של מכשירי המורים במכללה ובהיבטים שונים של התפתחותם המקצועית , כפי שנבנו , בעיניהם , במשך שנות עבודתם . המחקר המתואר הוא תוצר של שיתוף פעולה בין שש חוקרות שחברו יחדיו כדי לחקור את תפיסת הזהות המקצועית של מכשירי המורים , שהם אנשי הסגל האקדמי במכללה . שלוש חוקרות הן מצוות רשות המחקר המכללתית : סטטיסטיקאית במחקר כמותי , חוקרת שיח וחוקרת איכותנית , שגם כיהנה כראש רשות המחקר בתקופה שבה נערך המחקר . שלוש חוקרות הן מסגל המכללה : חוקרת בתחום הגיל הרך והניתוח המטפורי ושתי חוקרות איכותניות בתחום ההתפתחות הפרופסיונלית בהכשרת מורים , האחת ראש בית הספר ללימודי המשך , והשנייה רקטורית המכללה . הנתונים שנאספו במחקר נובעים מתוך שאלת המחקר שהציב צוות המחקר : מי את / ה , מכשיר / ת המורים , מהי הזהות המקצועית שלך וכיצד ההתפתחות המקצועית משתלבת בזהות זו . שאלה זו נובעת מהנחה מרכזית הקיימת היום בתפיסה של הכשרת מורים אפקטיבית , שעל פיה אחד המרכיבים הבולטים בהכשרת מורים הוא מרכיב חברי הסגל האקדמי המכשירים את פרחי ההוראה ואת המורים במערכת החינוך . חברי סגל בעלי איכות גבוהה תורמים להכשרת מורים בעלי איכות גבוהה , והללו מצדם תורמים בסופו של דבר להישגים ולחינוך של תלמידיהם בבתי הספר . על רקע תפיסה זו נראה חשוב , כיום יותר מתמיד , להפנות את הזרקור אל חברי הסגל האקדמי ולברר מיהם ומהי זהותם המקצועית . במחקר נאספו נרטיבים של מכשירי מורים , גברים ונשים , הנמצאים בתקופות שונות במהלך הקריירה שלהם : חדשים בתחום הכשרת המורים , ותיקים , כאלה שעל סף פרישה לגמלאות . המרואיינים התבקשו לספר את סיפור התפתחותם המקצועית , בדגש על התפתחותם המקצועית כמכשירי מורים . נוסף על כך נאספו נתונים כמותיים באמצעות שאלון שבדק גם הוא תפיסות של זהות והתפתחות מקצועית , כמתואר בפרק . 3 השאלון הועבר לכלל המרצים במכללה ,

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר