מבוא

עמוד:13

במרחב המערכתי ( קשר מטפלת-מחנכת-הורים ) ובמרחב האישי ( חוויותיהן של המטפלות . ( מתברר כי למרות הקשיים הרבים פיתחו המטפלות מגוון רחב של התערבויות יצירתיות , ומאלה אפשר ללמוד רבות כיצד לקדם את הצלחת הטיפול . הפרק הרביעי , הפותח את החלק השני של הספר , מציג את ההבנות החדשות שהתקבלו מהמחקר , באמצעות מודל דיאלקטי . המודל מתבסס על העקרונות שנמצאו בהתערבויות שהוכחו כיעילות לטיפול בילדים אלה , והוא כולל שני מרכיבים : מרחבי ההתערבות ( הבין-אישי , המערכתי והאישי ) ומוקדי ההתערבות ( קבלה והכוונה לשינוי . ( הפרקים הבאים מציגים את ההיבטים היישומיים הנגזרים מהמודל הדיאלקטי להתמודדות עם האתגרים . הפרק החמישי מניח את היסודות ליצירת המסגרת הטיפולית . אלה כוללים איסוף מידע , כריתת ברית מערכתית , קביעה של מטרות הטיפול , וציור משותף של המטופל והוריו . הפרק השישי מתייחס למרחב הבין-אישי . מוצעות בו התערבויות מגוונות הנגזרות מן העיקרון הדיאלקטי - קבלה והכוונה לשינוי - להתמודדות עם ביטויים שונים של תוקפנות במהלך הטיפול : ביטוי סמלי שלה בעבודת היצירה האמנותית ; ביטוי ישיר שלה בחדר הטיפול ; ותוקפנות הבאה לידי ביטוי רק מחוץ לחדר הטיפול , בניגוד להתנהגותו התקינה של הילד בחדר הטיפול . הפרק השביעי דן בדרכים להרחבת ההשפעה של טווח הטיפול , באמצעות חיזוק הברית עם המחנכת ועם ההורים של המטופל . מוצעות בו התערבויות - במילים וביצירה - להבנת המצוקה של המורים ושל ההורים כדי לסייע להם בהתמודדותם עם התנהגותו התוקפנית של הילד . הפרק השמיני מתייחס לחוויותיהם האישיות של המטפלים ומציג את האופן שבו אפשר ליישם את המודל הדיאלקטי גם במרחב זה . יישום המודל עשוי לשמש כתמרור אזהרה מפני מלכודות בטיפול , כמפתח להיחלץ מהן , וכבסיס להדרכה קבוצתית של המטפלים באמנויות . הסיכום מציע מבט-על , המתייחס לחשיבות של השילוב בין מחקר , תאוריה ופרקטיקה . הספר מסתיים בהצגת עיקרי הדברים באמצעות סיפור מטפורי . הספר מיועד לכל אדם המוטרד מההתנהגות התוקפנית של ילדים ומהשפעותיה על התפתחותם ועל סביבתם , כולל אנשי מקצוע מתחום הטיפול , מורים והורים . הוא עשוי לעניין במיוחד את המטפלים באמנויות , את מדריכיהם ואת המתעניינים בתחומים אלה , שכן יש בו דיון בסוגיות מקצועיות ובהתערבויות טיפוליות . נוסף לכך , הספר פורס את סיפור המחקר שעליו הוא מתבסס , ועל כן הוא עשוי לעניין גם חוקרים בתחום .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר