פתח דבר

עמוד:8

רשאים להסתפק בקשר שמתהווה בחדר הטיפול ולהתעלם מן המידע הזורם אלינו מבחוץ ? האם עלינו לטפל רק בתכנים שמבטא הילד בחדר הטיפול או שמתפקידנו להתייחס גם להתנהגותו התוקפנית שאינה באה שם לידי ביטוי אך היא מטרידה במציאות חייו שמחוץ לחדר ? ואם נשאף לגשר על הפער , כיצד נממש זאת מבלי לפגוע בקשר הטיפולי שנרקם בעדינות רבה בחדר הטיפול ? סוגיות אלה סייעו לי להיפתח לגישה המערכתית ולשלב אותה בטיפול הפרטני . ייחסתי חשיבות רבה לקשר עם המורים , עם ההורים ועם המטפלים הנוספים , וקשרים אלה השפיעו אף על דרכי עבודתי בחדר הטיפול . בעבודת התזה שלי לתואר שני ( Nahum-Nissimov , 2000 ) התמקדתי בשאלה כיצד להכניס את המידע על המציאות החיצונית לתוך חדר הטיפול , ומה תהיה השפעת המהלך על הטיפול ועל תוצאותיו . במהלך השנים , כאשר סוגיות דומות העסיקו את הסטודנטים שלי לטיפול באמנות ואת המטפלים באמנויות שהדרכתי , העליתי על הכתב את הידע שצברתי על טיפול בילדים בסיכון . על מודל זה קיבלתי את פרס " עמיתי אשלים" שבחסות הג'וינט לשנת . 2000 עם זאת , עדיין היו שאלות נוספות שלא יכולתי לענות עליהן על בסיס הניסיון המקצועי שלי בלבד , ולכן החלטתי לצאת לשטח וללמוד גם ממטפלים אחרים באמצעות מחקר שערכתי במסגרת הדוקטורט שלי באוניברסיטת SUSSEX שבאנגליה . ( Nahum-Nissimov , 2007 ) ספר זה הוא פרי ניסיון רב שנים שבהן פעלתי בכמה תחומים – טיפול בילדים , הדרכת מטפלים , הוראת המקצוע טיפול באמנות , עריכת מחקר ופיתוח תאוריה . במבט לאחור נראה לי כי עיסוק בו-זמני בתחומים המשיקים זה לזה הניב למידה משמעותית שנבעה מן ההפריה של כל תחום את התחום האחר . הידע שנוצר ניזון גם מן ההזדמנויות הרבות שהיו לי ללמוד מניסיונם של האחרים - מטופלים , מודרכים , סטודנטים ועמיתים , וכן מן המדריכים והמורים שלי . וכאמרתו של חנניה רייכמן , ספר זה מביא "מן הים הכללי וטיפה משלי . " לאחר שנים של שילוב בין חוויותיי האישיות והמקצועיות הבנתי כי היצירה אמנם מאפשרת החצנה ו"אוורור" של תכנים פנימיים מורכבים , אך היא מחייבת גם עיבוד מילולי של החוויות . עיבוד זה עשוי להתרחש במיטבו כאשר נוכח לידך מישהו - מטפל , הורה או מורה - שמעוניין להתבונן בבעיה באומץ , להקשיב ללא מורא , להבין את דבריך לעומקם ולקבל אותם . על כן , לדעתי , בטיפול בילדים ובמתבגרים אין די בטיפוח קשר אתם , אלא יש להקשיב גם למצוקתם של ההורים , של המורים ושל המטפלים כדי לסייע להם להקשיב לילדים , להבין את חייהם הפנימיים ולמלא את צורכיהם הרגשיים .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר