פתח דבר

עמוד:7

פתח דבר " מאז גיל 12 אני זוכרת את עצמי " ... משפט זה נחקק בזיכרוני מאז היותי בת , 12 והחלטתי לאמץ אותו לאחר שקראתי אותו ב'פתח דבר' בספר כלשהו , שלצערי אינני זוכרת את שמו . מרבית זיכרונותיי עד אותה תקופה נשארו מאחור , וחוויותי מאז ואילך נשתמרו טוב יותר . עם כתיבת ספר זה חשבתי לעצמי , עד כמה עשויות חוויות המתועדות בספרים להטביע את חותמן עלינו ולעצב את חיינו . במשך שנות התבגרותי גיליתי כי העיסוק באמנות אפשר לי להביע את עצמי , ויצירות האמנות שלי מאותם ימים הכילו את חוויותי האישיות ותיעדו את עקבות הזמן . עם תום לימודיי במדרשה למורי אמנות ברמת השרון עבדתי כשנתיים בהוראת אמנות לילדים ולנוער בעלי צרכים מיוחדים ומצאתי עניין בחוויות שלהם שבאו לידי ביטוי בציוריהם . תכנים עמוקים מעולמות פנימיים נחשפו בפניי אך לא ידעתי כיצד להבינם . אז החל המסע שלי לעבר עולם הטיפול באמנות . הצורך העמוק לעזור לילדים , לנוער ולמבוגרים , בין השאר כדי שלא יצטרכו להשאיר את זיכרונותיהם מאחור , הניע אותי ללמוד במסלול להכשרת מטפלים באמנות . שם , במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין , רכשתי מקצוע , ובו בזמן חוויתי תהליך אישי ומשמעותי בזכות המפגש העשיר והמרתק בין שפת הנפש ושפת היצירה . כמטפלת צעירה טיפלתי בילדים שחסו בפנימייה ובילדים שלמדו בבית ספר לילדים בעלי בעיות התנהגות קשות . בשנות עבודתי הראשונות הופנו עיקר מאמציי המקצועיים להבנת עולמם הפנימי של ילדים שהוצאו מביתם או מבית ספרם , חוו חוויות של נטישה ודחייה וביטאו אותן בהתנהגות תוקפנית ומסוכנת . הקשר הטיפולי שנוצר והמגע שלהם עם חומרי האמנות אפשרו להם לבטא את חוויותיהם בצורה חזותית ואף ליהנות מכוחו של תהליך היצירה . בעבודתי למדתי להעריך את האופן שבו ילדים בעלי התנהגויות תוקפניות הצליחו לשנות את התנהגותם ולהשתלב במסגרות רגילות . לעומת זאת חשתי צער במקרים שבהם לא הצלחנו לעזור לילדים אלה והתנהגותם התוקפנית המשיכה לסכן אותם ואת סביבתם . בשני המקרים שאלתי את עצמי כיצד מתרחש תהליך השינוי ומהי התרומה שלנו , המטפלים , לשינויים אלה . המפגשים עם ההורים ועם המורים , שהתמודדו יום-יום עם קשייהם של הילדים וניסו לתת להם מענה הולם , פתחו בפניי הזדמנויות רבות לגלות את עולמם המשפחתי והחברתי שמחוץ לחדר הטיפול הסגור והמוגן . פעמים רבות היה פער משמעותי בין האווירה המקבלת והיצירתית , האופיינית לחדר הטיפול , ובין מציאות חייו של הילד . פער זה העלה שאלות מהותיות : האם אנו , המטפלים ,

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר