על הספר המגדל נפרק

עמוד:5

על הספר המגדל נפרק ילדים ( לא ) מתבלבלים כאשר ילד לומד לדבר הוא עובר תהליך ממושך ומרתק , שבו הוא יוצר מילים משל עצמו או משבש מילים קיימות . האם גם ילדתך או ילדך הפתיעו אותך עם “ ביצות , " “ כפכפיים , " “ תשרוולי לי" או “ המגדל נפרק ? " ילדים ( לא ) מתבלבלים . כל אלה אינן סתם טעויות , אלא של ַ בי התפתחות טבעיים שאותם עובר כל ילד השואף לבטא את עצמו באמצעות השפה המדוברת בסביבתו . כמו כל טירון בלימוד שפה גם הילד לומד תוך כדי התנסות בשפה . בפעילות של ניסוי וטעייה הוא לומד להכיר בהדרגה את התבניות של המילים , של צירופי המילים , של המשפטים וכן הלאה . המבוגרים הם מתווכי השפה , ודרך ההבעה שלהם מייצגת עבור הילדים את המילון ואת המבנים של השפה הנורמטיבית . השימוש של הילדים בשפה אינו מבוסס רק על חיקוי הדיבור של סביבתם , אלא ( ובעיקר ) על יצירה עצמית ועצמאית של ביטויים שפתיים . כשילדים יוצרים מילים וביטויים השונים מאלו של המבוגרים - אנחנו יכולים להגיע למסקנות מעניינות על הדרך שבה הם לומדים את השפה ועל אופן חשיבתם . כאשר הפלט של הילד ( תוצרי הדיבור שהילד מפיק ) הוא מקורי , ואינו הולך עקב בצד אגודל בעקבות הקלט ( תוצרי הדיבור שהילד קולט מהמבוגרים שבקרבתו ) - מתאפשר לנו לעקוב אחר פעילות החשיבה השפתית של הילד שהמציא את החידוש הלשוני . איסוף נרחב של חידושי לשון מאפשר להצביע על העקרונות המנחים את הילדים בהבנה של חוקי השפה וביצירה של ביטויים לשוניים על יסוד אותם חוקים .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר