מבוא

עמוד:13

הכותבת מתמקדת בתופעה של ניתוב חלק מהילדים הנכנסים לכיתות א' לכיתות או למסגרות של החינוך המיוחד ובוחנת באמצעות תאוריית הייצוגים החברתיים את הפעילות ואת השיח של צוות בית הספר בתהליך הניתוב למסגרות חינוכיות נבדלות . נמצא כי האידאולוגיה המוצהרת של בית הספר היא אמנם הכלה , אולם הנוהג המובן מאליו והנתפס כטבעו של העולם הוא של ריבוד ובידול . כדי להתמודד עם אי-ההלימה בין האידאולוגיה לבין המציאות נוצרו בבית הספר מוסדות ונהלים המאפשרים חיים בין שתי המגמות הסותרות . המאמר של דליה יפה מרקוביץ' מתמקד בבית ספר תיכון עיוני המשרת קהילה מוחלשת ומבוסס על תצפיות בשיעורים שהוקדשו לתחום " האזרחות הפעילה . " המשא ומתן הפרשני שהתקיים בין התלמידים לבין נציגי ארגונים שהגיעו לבתי הספר כדי לעודד את התלמידים להתנדבות בקהילה , חושף את המשמעויות השונות והנבדלות שהעניקו התלמידים לפעולת ההשתתפות ולדמותו של ה"אזרח המשתתף . " מרבית התלמידים ביקשו להשתתף ולתרום למדינה שהוגדרה במונחים לאומיים , ובה בעת סירבו לתרום לחברה שהוגדרה כמסייעת לקבוצות מוחלשות . נכונות מפוצלת זו השתקפה במיקום החברתי הדיפרנציאלי שייחסו לעצמם התלמידים : שוליות במישור החברתי ושותפות במישור הלאומי . קשר זה בין סוכנותיות אזרחית לבין מיקום חברתי שופך אור על הזירה המורכבת שפועלות בתוכה תכניות חינוכיות לאזרחות משתתפת בעידן המאופיין בעליית כוחו של הליברליזם , בריבוד מעמדי חריף ובריבוי אתנו-תרבותי . השער השלישי בספר עוסק במסרים ערכיים - חברתיים ותרבותיים - העולים בהוראה בכיתות ובתכניות הלימודים המיושמות בבתי ספר . המאמר על חינוך וחילוניות של אורית יפה ותמר רפופורט בוחן את טקס קבלת השבת בגני הילדים הלא דתיים בישראל , את מבנהו ואת משמעויותיו באמצעות בחינת הפרקטיקות והשיח המרכיבים אותו ויחסי הגומלין ביניהם . מניתוח הנתונים מצטייר טקס " מינימלי , " שבאמצעותו הגננות מתכוונות להעביר את המסורת היהודית . הממצאים מלמדים על מעין הכלאה בין המסורת לבין החילוניות ומערערים על הדיכוטומיה המקובלת בין דתיות לבין חילוניות בחינוך ובתרבות הישראלית . דורית טובין ונעם ליס דנים במאמרם ביחס לסמכות בבית הספר היסודי ובוחנים את האופן שבו אינטראקציות בין מורים לבין תלמידים מבנות מסרים הקשורים בסמכות פורמלית ובמורים כנציגיה . בשיעורים שנערכו בבית ספר יסודי בדרום הארץ נצפו אירועים רבים שבמהלכם נקטו המורים פרקטיקה של " מאיימים ולא מקיימים , " הכוללת הצגת כללים לתלמידים תוך הימנעות מאכיפתם . החוקרים מצביעים במאמר גם על אירועים שבהם המורים נקטו

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר