מבוא

עמוד:10

מההפרעה שעשויה להיגרם למהלך השיעור . המגבלות האתיות קשורות לאפשרויות הפגיעה במשתתפים , ובמיוחד בילדים , הן באיסוף הנתונים והן בחשיפה שבפרסום . קשיים אלה דורשים התמודדות ויוזמה מצד החוקרים , כמו גם פתיחות רבה יותר מצד המערכת החינוכית להכרה בפוטנציאל הטמון במחקרים מסוג זה לשדה החינוך . מחקר אקדמי בכלל , ומחקר אתנוגרפי בפרט , תובע בדרך כלל נקודת מבט ביקורתית . בהכנת הספר ובסמינר שנערך במהלך הכנתו עלו תהיות לגבי אופי הביקורת המתבקשת בכתיבה של מאמרים אתנוגרפיים . שאלת הביקורת מעוררת דילמות בהקשר לשדה החינוך , הן בהיבטים של האתיקה והיחסים המתפתחים עם אלה שפתחו בפנינו את דלתותיהם , והן בהיבטים הקשורים בטבעו של מעשה החינוך הכרוך ביצירה , בבנייה ובטיפוח שיש בהם אמונה ותקווה . אפשר לזהות שלושה סוגי ביקורת עיקריים הבאים לידי ביטוי במאמרי הספר : . 1 ביקורת המעוגנת בתאוריה הביקורתית , המאופיינת בתפיסת עולם ממוקדת ביחסי כוח , שליטה והגמוניה . זוהי ביקורת בעלת מסורת ארוכה ומבוססת במדעי החברה בכלל – יסודותיה במרקסיזם Kincheloe & McLaren , ) , ( 2000 וענף מפותח שלה מצוי במחקר החינוכי ( ראו לדוגמה : פריירה , ; 1981 . ( Apple , 1999 ; Giroux , 1989 חשיבותה רבה בהצבעה על תופעות של שוויון-אי ודיכוי , אך חסרונה , לפי אייזנר , הוא בהיותה מנכשת לעתים עשבים שוטים בלי שהיא שותלת בהכרח פרחים במקומם . ( Eisner , 1992 ) . 2 ביקורת על מגוון תופעות בעייתיות היכולה להיות מוצגת מפרספקטיבות תאורטיות ומעשיות שונות או ממוקדת במקרים ובתופעות עצמן . לחוקרים תפקיד חשוב בזיהוי פעילויות ונטיות סמויות , מכוונות או בלתי מכוונות , המצטברות לכלל תהליכים מדאיגים ומעוררי אי-נחת , כאלה הדורשים תיקון . . 3 ביקורת הקשורה בניתוח שיטתי , בזיהוי מרכיבים ובפענוח מופעים ; או במילים אחרות - בפירוק המציאות ובהבנייתה מחדש בטקסטים כתובים ( שלסקי ואלפרט , . ( 2007 זהו המעשה האינטלקטואלי שנדרשות לו מיומנויות ומידה של אומנות . כך , על אף השלילה הטבועה בעצם המושג " ביקורת , " הרי שבמובן זה היא נותנת מקום גם למחקרים אתנוגרפיים המבקשים להבין תהליכים ותוצרים חינוכיים חיוביים , כאלה שניתן ללמוד מהם . המחקרים מנסים לפענחם ולתאר כיצד הם מתרחשים , מה מרכיב את פעולות המשתתפים בהם , מהי תרומת הגורמים השונים המעורבים , ואילו אמונות ותפיסות פילוסופיות-חינוכיות משפיעות עליהם . במאמר על האנתרופולוגיה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר