מבוא

עמוד:9

החינוך הוא שדה פעולה רווי ניגודים ובעל משמעויות עמומות , תכונות העושות את המחקר בו למסובך וקשה , אך גם לרב-עניין . החיים במוסדות חינוך הם אמנם מאורגנים ומעוגנים בשגרות של סדר יום , של כללי התנהגות , של היררכיות תפקיד ; ועם זאת , מוסדות חינוך מתוארים פעמים רבות גם אחרת : לחלקיהם השונים נודעים חיבורים רופפים ; ההסדרים בהם מופרים לעתים קרובות ( כמעט באופן שגרתי (; הנעשה בהם לא בהכרח תואם את אשר מטיפים לו ; ולעתים קרובות אין יודעים אם הם משיגים את המטרות שהם מציבים לעצמם . בית הספר מפגיש משתתפים בעלי עוצמות שונות שאינן בהכרח כיווניות : מצד אחד , מבוגרים מול ילדים , בעלי סמכות מול חסרי מעמד ; מצד אחר , התלמידים הם רבים והמורים יחידים , ומאחורי התלמידים עומדים גם הורים . הסמכות והכוח של כל צד אינם מוגדרים היטב , לא רק מבחינה פורמלית אלא גם מבחינת התפיסות המנחות כל צד בשימוש בהם . כך , מורים מודעים לצורך לא להתנשא ולקדם את האוטונומיה ויכולת הפעולה של התלמיד , אך גם לצורך להפעיל משמעת ולהקנות ערכי נאמנות וציות ; ואילו התלמידים והוריהם מודעים לכך שהתנגדות למורים עשויה לפגוע גם בהם עצמם . השיח המתנהל בין המשתתפים , הן בכיתה והן מחוצה לה , משקף מערכות יחסים מורכבות אלה . החינוך הוא שדה פעולה שגם רווי באתוסים , במשמעויות סמויות ובסמלים . הטקסים והאירועים המתקיימים תכופות בבית הספר דורשים פענוח וחשיפה , במיוחד בכל הנוגע לאופן שבו המשתתפים השונים תופסים אותם . חקר החינוך דורש גם לימוד וניתוח של הקוריקולום , הן ברובד הגלוי והן ברובד הסמוי , שכן הוא אחד הביטויים המובהקים של תרבות המקום והזמן . המחקר האתנוגרפי הוא אפוא בעל זיקה למקרו החברתי , גם אם מושאו הוא ההתרחשות במיקרו . ספר זה מבקש לענות על חסר מסוים שזיהינו בישראל במחקרים על חינוך בגישת המחקר האתנוגרפי ( ראו בהקשר זה את המאמר של שלסקי , אלפרט וצבר בן-יהושע בשער הראשון . ( המאמרים המוצגים לפנינו מבוססים ברובם הגדול על תצפיות משתתפות ומרובות על פי מסורת מחקר זו , הרואה בחינוך שדה מחקרי אשר לא קל לחדור אליו , והוא כרוך גם במגבלות אתיות . לצד ההגבלות הפורמליות הרבות מצד הרשויות מצויות גם הגבלות תרבותיות , במיוחד של אוכלוסיות מסוגרות . יש מוסדות החוששים להיחשף משום שמנהליהם מודעים לפער בין תרבותם לבין התרבות בחוץ , בין הנורמות הנוהגות בהם לבין אלה של סביבתם , בין המוצהר לבין המופעל . מורים לא מעטים חוששים מביקורת על דרכי עבודתם , מהחדירה לאינטימיות המפגש ביניהם לבין תלמידיהם או

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר