מבוא כללי

עמוד:7

מבוא כללי הספר מוקדש למוריי ולמטופליי , שמהם למדתי מהי אמפתיה . ספר זה נועד לשתף את הקוראים בהבנה שלי את תחום האמפתיה ולהבהיר את העקרונות של אמפתיה בחינוך ואת דרכי יישומם . אמפתיה בחינוך מתייחסת ליכולתם של אנשי חינוך לזהות ולהבין מצוקה וסבל של חניכים ואת נקודת מבטם . אמפתיה בחינוך נמנית עם " משפחת האמפתיה , " הכוללת אמפתיות בתחומים שונים , כגון אמפתיה בטיפול פסיכולוגי , אמפתיה רפואית , ארגונית , זוגית והורית . למעשה , אפשר ליישם את המושג אמפתיה בכל מסגרת שבה פועלים אנשים הנדרשים להתייחס זה לזה בכבוד ובאופן ראוי . ללימוד האמפתיה יש ערך מוסרי גבוה , מכיוון שהיא אמורה לשפר את התקשורת הבין-אישית , לסייע בפתרון סכסוכים ולהפחית אלימות . בכל תהליך אמפתי יש נותן ויש מקבל . התקשיתי לבחור מילים מתאימות כדי לציין את נותן האמפתיה החינוכית ואת מקבלה . אשר לנותן האמפתיה , התלבטתי בין מחנך , מורה ויועץ , ואשר למקבל - בין תלמיד לחניך . לבסוף בחרתי בצירוף " איש חינוך , " שמשמעו אדם שקיבל על עצמו לא רק ללמד או להורות אלא בעיקר לחנך . להערכתי , במילה " חינוך" גלומה נשמתם של אלה הנמצאים במפגש החינוכי ובמרחב שלו . במובן זה , מורים מקצועיים הנוטלים על עצמם תפקידי חינוך ייקראו אנשי חינוך . בעקבות הבחירה במונח זה בחרתי במונח "חניך" לזה שנמצא באחריותו של איש החינוך . ההבדלים בין אמפתיה של איש חינוך לזו של מטפלים ושל הורים האמפתיה התפתחה בחדרי הטיפולים של הפסיכולוגים , והתהליך האמפתי נמצא בבסיסם של כל הגישות הטיפוליות והחינוכיות . אולם מרכיבים רבים של האמפתיה צריכים לצאת לקהל הרחב , ובעיקר לאנשי חינוך שאליהם פונה ספר זה . אמפתיה של אנשי חינוך שונה מזו של חדר טיפולים ( של פסיכולוגים , של עובדים סוציאליים , של פסיכיאטרים ועוד ) בכמה מאפיינים :

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר