פתח דבר

עמוד:7

פתח דבר ספר זה מבקש לבדוק את מקומה של הדת בתקופת המעבר מן החברה המסורתית לחברה המודרנית . הוא מתחקה אחר כוח עמידתם של ערכים מסורתיים ואחר כושרו האסטרטגי של המיעוט היהודי להיאבק על שימור זהותו כנגד כוחות המודרניזציה המאיימים לחסלה . עם זאת , במרוצת הזמן עברו ערכים מסורתיים תהליך טרנםפורמטיבי משלהם . מטרתי היא להעריך את התפתחותה הדינמית והמורכבת של הדת , וכדי לרדת לעומקו של התפקיד שמילאה בתרבות המודרנית מאז ועד היום , מתמקד ספר זה בטקסים שהיו חדורי משמעות דתית . הורתו של הספר בשנת שבתון שביליתי בירושלים בשנת תשמ '' ט כעמית 'יד הנדיב ' של קרן רוטשילד . היה זה לאחר שהובא ספרי הראשון לדפוס , וביקשתי להעמיק את ידיעותי והבנותי בתולדות ההלכה . ניגשתי לפרופ ' ישראל תא שמע ז " ל , מגדולי החוקרים בתחום זה , בבקשה לשבת בשני הסמינריונים שניהל בהר הצופים כדי ללמוד תורה מפיו . מה שהספקתי ללמוד ולרכוש ממנו מאז בחקר ההלכה ובתולדות התפילה עומד לימיני וניכר בספר שלפנינו . יתרה מזו , נוצר קשר של קיימא ביני לבינו שנמשך ללא הפסק במשך חמש עשרה שנים , ושהעשיר אותי באופן אישי לאין ערוך . בעת ובעונה אחת התחלתי להתעניין בספרות הרבנית בצרפת , ובשל כך פניתי מחדש לתהליך המודרניזציה . באותה שנה הרציתי בכנס שנערך על ידי החברה ההיסטורית הישראלית לציון מאתיים שנה למהפכה הצרפתית . העליתי אז את הרעיון , שלטענתי לא זכה להכרה הראויה , שללא התייחסות למהפכה מבחינת התזמון לא ניתן להעריך כהלכה את קצב התמורות התרבותיות שעברו יהודי צרפת . גיליתי כי המהפכה חוללה שינויים דרמטיים במישור החברתי והפוליטי , אך היא גם עיכבה את תהליך המודרניזציה . כתוצאה מההרס שהמיטו המהפכה ובעקבותיה משטר הטרור על מוסדות הקהילה היהודית , ובמיוחד באלזם ובלוק , לא נתאפשר ליהודים להגשים במלואו את חזון ה ' רג ' נרציה ' ( השיקום ) שבו הותנתה הענקת זכויות האזרח , ולפיכך לא עלה בידם להתקדם בתהליך המודרניזציה כפי שהתקדמו בו אחיהם לדת במרכז אירופה . יתרה מזו , בחינת המהפכה משמשת יסוד לטענה נוספת ומרחיקת לכת , דהיינו , שלאור תמורות חברתיות ותרבותיות בשלהי המאה השבע עשרה ניתן לתארך את ראשית העת החדשה מאה שנה קודם להענקת זכויות האזרח ליהודים . מסגרת רחבה זו , מ 1650 עד , 1860 אפשרה לי גם לפתוח צוהר חדש להתבוננות במהלך המודרנה תוך התייחסות לתפקידו המשתנה של הפולחן כעבור מאתיים שנה .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר