יוסי מאלי הפואטיקה והפוליטיקה של ההיסטוריוגרפיה החדשה - מבוא

עמוד:12

באופן כללי יותר , ככל שההיסטוריונים בימינו הפכו מודעים יותר לדימויים חיצוניים , לרשמים חווייתיים ולזכרונות קולקטיוויים שגיבורים כריזמטיים או בעלי " סקם אפיל" הותירו על בני תקופתם , כך הפכה הצפייה בשחקני קולנוע המגלמים אותם - קירק דאגלם כ '' םפרטקום , " אליזבט טיילור כ " קליאופטרה ' צ , " ארלס לוהטון כ " הנרי השמיני ' ז , " ראר דפארדייה כ " דאנטון " - מעניינת ואף חשובה יותר להבנת הדינמיקה הפנימית של ההיסטוריה . העובדה , שבשני העשורים האחרונים הפכו ספרי מחקר היסטוריים רבי מכר בקני מידה בינלאומיים , מעידה על כוונתם ועל יכולתם של ההיסטוריונים לייצר היסטוריה התואמת את מושגיו ה " קולנועיים " של הקורא בךימינו . ואף כאן ניתן להביא דוגמאות מתחום המחקר של השואה : ספרו של דניאל גולדהאגן ' תלייניו מרצון של היטלר ' הוא מקרה מובהק של מחקר שבמקורו היה ( ובמידה רבה נותר ) חיבור אקדמי מאוד , סוציולוגי סטטיסטי , ואולם הפך , עקב תיזה ובעיקר סיפורים דרמטיים ( וגם שיווק דרמטי , { לספר נרטיבי ואמוטיווי כמו סרט או רומאן עשויים היטב . דוגמא אחרת , חשובה וטובה הרבה יותר , ליישומה של טכניקה אומנותית וספרותית להיסטוריוגרפיה החדשה , היא ספרו של שאול פרידלנדר 'גרמניה הנאצית והיהודים . שנות הרדיפות . ' 1939 - 1933 פרידלנדר מאפיין את ספרו כ '' תיאור היסטורי של השואה . " אף שעניינו הכללי הוא בתיאור כרונולוגי של האירועים והתהליכים ההיסטוריים הגדולים , הוא בוחן אותם מהפרספקטיבות האינדיווידואליות של מי שחוללו כמו גם של מי שחוו אותם , באמצעות סיפורים , אפיזודיים ברובם , של בני אדם פשוטים ואירועים יומיומיים . כך , למשל , נחשפת ומומחשת מהותה ה " ביורוקרטית , " הפדגטית עד כדי אבסורד , של מדיניות הרדיפות בסיפורו הטרגי קומי של קארל ברתולד , פקיד סעד זוטר מהעיר חמניץ שבםקסוניה , שבמשך שנים עמל להפריך את החשד שהטיל בו מאן דהו כי אינו ארי גמור ; או , להבדיל , בסיפורו קורע הלב של סוחר יין מווירצבורג בשם ליאופולד אוברמאייר , שלמרות היותו יהודי והומוסקסואל השכיל להגן על עצמו מפני רודפו , איש הגסטפו המקומי יוזף גרום , תוך שהוא מנצל את אזרחותו השווייצית ומיומנותו המשפטית . בתיאור האירועים מנקודת מבטם ובמונחיהם של המשתתפים בהם - הרודפים , העומדים מן הצר , והנרדפים - הוא חותר להגיע אל ה " התנסות " עצמה , שבה וממנה , ולא במסמכים , אנו מוצאים את המשמעות האמיתית , האנושית , של ההיסטוריה "כפי שהתרחשה באמת . " בעיקר אמורים הדברים בהתנסותם של הנרדפים : "קולותיהם הם שמגלים מה היה ידוע ומה היה יכול להיות ידוע ; 7 ד' י ' גולדהאגן , תלייניו מרצון של היטלר , תרגום : א ' ברויאר , תל אביב . 1997 8 ש ' פרידלנדר , גרמניה הנאצית והיהודים . שנות הרדיפות , , 1933-1939 תרגום : ע' זילבר , תל אביב . 1997

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר