מבוא

עמוד:15

, ( closure המופק פה הן באמצעות מבנה העלילה והן באמצעות הסיום המוזיקלי שאינו נגמר , כי אם גווע בהדרגה . לקטור אלמוני של ספר זה העיר בגוף הספר הערה חשובה לאחת הפסקאות . אך מכיוון שאני מייחס לדברים חשיבות רבה , החלטתי להקדימה ולהציגה במבוא : " למקרא הדברים יכולה לעלות שאלה עקרונית , שאיני בטוח אם הכותב מצליח לספק לה תשובה מניחה את הדעת : היכן מסתיימת ' הפואטיקה של אבדן אוריינטציה' ומתחיל סתם בלבול , שמקורו בחוסר ארגון אמנותי ? ייתכן שלא ניתן לענות על שאלה זאת תשובה כללית ועקרונית , וכל מקרה צריך להיבחן לגופו , אבל כדאי , בכל מקרה , להעיר על הבעייתיות הטמונה בנקודה זאת . " תוך כדי הכנת הספר הזה גיליתי משהו שהפתיע אותי למדי . ברור שהקלסיציזם יגלה פחות סובלנות לגרוטסקי מכל סגנונות האמנות שאני מכיר . ואף על פי כן , המחשבה הביקורתית בת המאה השמונה עשרה חוזרת וצצה בספרי . לאחר מחשבה מצאתי שאין דבר טבעי מזה , משתי סיבות . ראשית , הגרוטסקי מפר , באופן עקיב ביותר , את הדקורום של " הסגנון המהוגן" שבו דגל הקלסיציזם . אם אתה רוצה להבין מה טיבו של הגרוטסקי , עליך להבין מה הם האיסורים שהוא מפר . לסיבה השנייה הייתי פחות מודע והיה לי יותר קשה לעמוד עליה . המחשבה הביקורתית וההגות האסתטית בנות המאה השמונה עשרה הקדישו תשומת לב רבה לאיכויות האסתטיות הנתפסות ולזיקתן למבנים הלשוניים שמהן הן מתהוות . יתרה מזו , הגות זו עסקה לא רק בהבחנות בין חידוד אמת לחידוד כוזב ובניתוח הנשגב , כי אם גם בטיבם של המכוער והמבחיל בשירה – והלא אלה רלוונטיים ביותר לגרוטסקי . כאשר ג'וזף אדיסון ( Joseph Addison ) הבחין בין חידוד אמת לחידוד כוזב , ניתוח החידוד הכוזב נתן לנו תיאור מאיר עיניים של מיני המנריזם במאה השבע עשרה והעשרים – אם נתמקד לא במרכיב ההערכתי כי אם במרכיב התיאורי בלבד של דיונו . 3 למילה הצרפתית " מנייריזם" יש צורה אנגלית מקבילה , " מנריזם . " למונח שלושה פירושים שונים : ( 1 ) חזרה תכופה על מספר מצומצם של תחבולות ( לשוניות או אמנותיות , ( שימוש שאין בו שום פונקציונליות . בשימוש זה יש למילה קונוטציות של פשטנות וקלות דעת ; ( 2 ) התקופה האמנותית שבין הרנסאנס והברוק , שיצירותיה מרבות להשתמש בתחבולות מנייריסטיות , אבל מעידות על תחכום מחשבתי וריגושי וריבוי כיוונים ; ( 3 ) תקופות אמנותיות הדומות למנריזם של המאה השבע עשרה , המרבות להשתמש בתחבולות מנייריסטיות : תקופות מסוכסכות ששולטות בהן יותר ממערכת ערכים אחת , ודורשות פסיכולוגיה מורכבת במיוחד כדי להתמודד אתן ( כגון המודרניזם . ( " מנייריזם" מזוהה בעיקר עם המשמעות הראשונה . משמעות המילה האנגלית הייתה זהה בתחילה . אבל במהלך ההיסטוריה צברה גם את שתי המשמעויות האחרות . לכן אני מתעקש לנקוט את המילה בצורתה האנגלית דווקא . למעשה , הגרוטסקי הוא תחבולה מנריסטית מובהקת – הדורשת מורכבות פסיכולוגית רבה מן הרגיל . בפרק על אדי אכן השתמשתי בכתיב " מנייריזם , " כי שם אני נוקט את המילה במשמעותה הראשונה .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר