מכתב ברכה הרב יעקב אריאל

עמוד:7

מכתב ברכה הרב יעקב אריאל רב העיר רמת גן משימה גדולה , כבדה ואחראית נטלת על עצמך בעיסוק כה נרחב בנושא טעון ומורכב " תרבות הפנאי . " עד כמה שידוע לי טרם טופל הנושא ביסודיות עד כה , אלא זעיר פה זעיר שם . הגיעה העת לצבור כעמיר גורנה את החומר התורני הרב שהצטבר בתחום זה במשך הדורות ובעיקר בדורות האחרונים . יש להעריך אותך כראוי על היגיעה שהשקעת באיסוף החומר הרב והמגוון שהיה מפוזר במקומות רבים , ועל סידורו ועריכתו . הנושא חדש יחסית . הוא נוצר בעיקר על רקע המודרנה עקב הזמן הפנוי הרב שצורת החיים המודרנית מאפשרת וריבוי הכלים שהומצאו ושבאמצעותם ניתן למלאות זמן זה . תוכן חלקם של כלים אלו ראוי ואף רצוי לכתחילה וחלקו פסול אף בדיעבד . ויש תכני ביניים שאינם פסולים . נוצרה גם תעשייה כבדה של תרבות הפנאי , המשופעת בממון רב , בליווי תקשורתי אדיר , המפיצה את תוצרתה בעולם כולו . כך נוצרו אופנות ודפוסי התנהגות של ניצול הפנאי המשפיעים על רוב האנושות . הציבור זקוק ומצפה להדרכה תורנית נאותה בשדה זה . ההדרכה כאן קשה , כי השדה אינו אחיד . יש בו פרחים נהדרים , אך גם קוצים ועשבים שוטים . יש מקומות שבהם ניתן לסלול דרך ישרה לכתחילה ויש מקומות שהכרח ללכת בדרך עקלתון על מנת לעקוף מהמורות . ספרך הוא מורה דרך לצועדים בשדה זה . ככל תופעה חדשה תיתכנה שתי גישות קוטביות : או " חדש אסור מן התורה " בכלל , או שיש לבלוע את החדש כמות שהוא , על קרבו ועל כרעיו , כולל שמריו ופסולתו . אך יש גם דרך ביניים של סינון החדש וביקורתו , לסלת את סולתו ולפסול את פסולתו . אתה מנסה לעשות סדר בנושא זה לבל יישאר כשטח הפקר שאין בו אמירה תורנית ברורה . לא מצינו עד כה עיסוק נרחב בנושא , בין היתר משום שלגדולי ישראל לא היה פנאי אפילו לעצמם . הם לא משו מאהלה של תורה יומם ולילה ולא פסק פומייהו מגירסא . וזאת היתה גם הנורמה שהם ציפו מזולתם . לכן לא ראו צורך לעסוק בתרבות הפנאי . אולם לא כל הציבור נמצא במדרגה כה נעלה . וכך הוא נסחף לתוך תרבות הפנאי המצויה ללא הכוונה

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר