הקדמה פרופ' ידידיה צ' שטרן

עמוד:13

אמת ויציב : האחריות מוטלת גם לפתחה של הקהילה החרדית . מנהיגיה חייבים לחשב היטב את דרכם בקו הדק המפריד בין התבדלות לשם שימור הזהות הייחודית ובין השתלבות לשם שימור האחווה הכללית . משימתם אינה קלה שהרי " המידה הטובה " החרדית , דרך החיים שלהם , שאפתנית במיוחד : היא גם כולית בהיקפה הנושאי " ) הפוך בה והפוך בה דכולא בה , "( גם מרחיקת לכת בתכניה ( לעתים עד כדי קנאות ) וגם אימפריאליסטית לגבי מרחב תכולתה " ) הוכח תוכיח את עמיתך . "( כל אלה אינם מקלים על ההנהגה החרדית כמו גם על הישראלים המבקשים לחיות עם החרדים בשילוב זרועות . ואולם נתון היסוד חייב להיות ברור : "אנשים אחים אנחנו " . פסיפס הזהויות הקליידוסקופי בישראל הוא בבחינת עושר השמור לבעליו לטובתו . על קהילת הרוב ההגמוני להימנע מכל ניסיון לדכא או לרדד זהויות נבדלות . אדרבא , יש לאפשר להן לשגשג כהבנתן ( במגבלות מסוימות , שלא זה המקום לעמוד עליהן ) גם אם הדבר מאתגר את קהילת הרוב . ואולם , בצד השוני עלינו לטפח היטב את האחווה היהודית ששמרה אותנו כקבוצה ייחודית בכל תלאות הגולה , במשך מאות רבות בשנים . שיבתנו למולדת ההיסטורית והקמתה של מדינת לאום יהודית הן הישג אדיר ממדים שעתידו איננו מובטח . עלינו לעמול על שימור הריבונות ועל שגשוגה בדרכים שונות , שהמרכזית שבהן היא ההחייאה של תחושת האחריות המשותפת לגורל היהודי . הספר שלפנינו מפקיד בידי קוראיו מפתח לקופסה השחורה החרדית . בכך הוא מאפשר לישראלים להיחלץ ממלכוד ההכללות המזיקות ביחס ל " אחר , " ויש בו אף איכות תרפויטית ביחס לשסע החברתי . דפי הספר מגוללים את הסיפור החרדי הפנימי , האינטימי . הקורא חש את ריתמוס החיים של הקהילה ונעשה מיודע לריחה , לטעמה ולאורחותיה , על רגעי האור והצל המאפיינים אותה . בכך הספר נבדל ממחקר מדעי אנליטי פרי הגותו של סוציולוג או אנתרופולוג של החברה החרדית . בו בזמן הספר גם נבדל מהסוגה העממית , שהיא לעתים תעמולתית ויחצ " נית ולעתים רכילותית וצהובה . מחברו של הספר , ד " ר חיים זיכרמן , הוכשר היטב למשימת ההנגשה של הציבור החרדי לציבור הרחב . רגלו האחת נטועה בתוככי החרדיות , בחצרותיה התחנך וממימיה שתה כל חייו ; רגלו האחרת עומדת יציב במרחב הישראלי

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר