משיחיות, שיגעון וחזון היבטים היסטוריים ותאורטיים בפנייה אל תחומי דעת שונים

עמוד:5

דברים מעט שלושה מושגים אשר כל אחד מהם , בקריאה נוספת , יוצרים רב-משמעויות . ניתן להתייחס , למושגים אלה , מבחינה חיובית ומבחינה שלילית . החזון הוא מראה שאדם רואה בעיני רוחו . "חזון נראה אלי " ( דניאל ח , א . ( החזון יכול להיות חיובי ומשאת נפש , כחזון אחרית הימים ו " באין חזון יפרע עם " ( משלי כט , יח . ( הוא יכול להיות חזון שווא . שיגעון הוא מצב המוכר בהגדרתו כמחלת נפש , לכן הוא נשמע ברוב התרבויות כאמירה שלילית . זאת כשם שאומר אכיש לעבדיו " הנה תראו איש משתגע למה תביאו אותו אלי . חסר משוגעים אני " ... ( שמואל א , כא , טו-טז ) וברוב התרבויות העתיקות את המשוגע יש להרחיק מהציבור . בספר דברים כתוב : " יככה ד ' בשיגעון ובעוורון ובתימהון לבב " ( דברים כח , כח ) כלומר קיים קשר בין השיגעון לעיוורון לבב . שיגעון מובן כאן כמכה קשה המביאה לעיוורון שפירושו איבוד יכולת השיפוט ואובדן חשיבה רציונאלית . יחד עם זאת , רציונאל בלבד , ללא רגש , גם הוא עלול להביא לשיגעון , בעוד שרציונאל , המשולב ברגש , יכול ליצור איזון ולהביא לידי קידמת מעשי אנוש . כל הליכה לקיצוניות בתולדות האנושות הביאה למצבי גבול ולאי שפיות . החברה מחשיבה מאד את הערך של " להיות נורמאלי , " לכך מתווספות התכונות כגון : יציב , אחראי , בריא בנפשו ועוד . אולםהשיגעוןנתפסגםבהגדרהחיובית . מהיבט מסוים של השיגעון , לולא הוא לא הייתה האנושות מתפתחת ונשארת בהמצאת הגלגל בלבד . כל גילוי , בין במדע ובין באמנות , או בגילוי ארצות , כרוך בשיגעונו של האחד .

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר