מבוא

עמוד:12

ההסתדרות "כעין מדינה" וולונטרית , העוסקת בכל היבטי החיים . זו הייתה מסגרת אלטרנטיבית לחיים מלאים בארץ ישראל . היא הייתה זו שהכינה את כלי העצמאות של היישוב . התהליך התחיל מרגע ייסודה , והוא הלך ועלה , הסתעף והעמיק . היא הצליחה בכך ששמרה על אחדותה מרבית שנותיה ( והמשיכה בזה עד היום שבו קרסה מבפנים ואיבדה את מאפייניה כהסתדרות אלטרנטיבית לפני שנים לא רבות . ( היא יצרה עולם הסתדרותי מיוחד . העולם הפנימי ההסתדרותי היה מוגן בדרכים שונות מן החיים שמחוצה לו . היה אפשר לדבר אז על "אדם הסתדרותי" בעל מאפיינים המקיפים את כל תחומי החיים , אדם שונה בפרטי התנהגותו מתושבים אחרים ביישוב . בעצם , אפשר לראות באדם ההסתדרותי את אב הטיפוס למה שאנו קוראים לו היום " הישראלי , " שמלווה אותנו ומשפיע על רבים מאיתנו במרבית תחומי החיים עד עצם הזמן הזה . לסיכום , חרף בזבוז האנרגיה הרב שהיה כרוך בפילוגים הפנימיים , היו נזקי הפילוגים הקיבוציים ( ותמיד היה נזק מיידי בעצם תהליך הפילוג ) נסבלים , ובלא מעט פעמים אפילו שחררו אנרגיה חיובית רבה תוך כדי מאמץ השיקום וההתפתחות . כל אלה - עד לפילוג הקבה - מ" לא הזיזו ממסלולה את עגלת התפתחותם המהירה של הקיבוצים , לא הזיקו , ואף היו חלק ממעשה ההתקדמות הגדול שלהם . השוני הגדול מאוד של הפילוג האמור מקודמיו מונח קודם כל בעיתויו ובתלותו בכמה וכמה תהליכים מכריעים ביהדות ובציונות למן ראשית שנות הארבעים . קודם כל ולפני הכול הוא היה תלוי בשינוי הפתאומי , המיוסר , הטראומטי , של העם היהודי ששיאו הרג שליש מבניו במלחמת העולם השנייה . היעלמות חלקו הפורה והמפותח ( מבחינה יהודית וכללית כאחד , ( היוזם והמגשים ( מבחינה ציונית ) - הייתה הגורם הראשי , ואפשר לומר הדטרמיניסטי שהשפיע על כל התהליכים הפנימיים בעם היהודי . כל השינויים מאז כרוכים בתוצאות השואה והם חלק ממנה ותוצאה שלה . להסתדרות כולה לא היו עוד מאז המלחמה , "החלוץ" ותנועות הנוער בארצות הגולה . אותה רזרבה בת 100 אלף צעירים ערב המלחמה , במרכז אירופה ומזרחה , שהיו מאורגנים במסגרות חלוציות . סביב עשרה ריבוא

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר