מבוא

עמוד:13

מבוא " לישראל גלילי , מאת הקשוב לו והבוטח בו תמיר והמברך על כוח דברו , שומר המסד ונוטה הקו" - ארבע המילים האחרונות בהקדשה זו שכתב נתן אלתרמן ב , 1965 בפתח ספרו חגיגת קיץ היטיבו לאפיין את אישיותו ואת דרכו של האיש הניצב במרכז הספר הזה . הוא היה בעת ובעונה אחת ממשיך דרכם של אבות תנועת העבודה , שומר מורשתם וגאה במעשיהם , וגם מי שבחן בהתמדה את עמדותיו המדיניות מתוך חתירה להציב את תנועתו מפלגתו בעמדת זינוק חדשה בלב העשייה המדינית והביטחונית . הספר שלפניכם לא נועד להיות ביוגרפיה של ישראל גלילי . אין בו התייחסות למשפחתו , לאורחותיו ולמעשיו בביתו - קיבוץ נען - או לחייו מחוץ לזירה הציבורית . תכלית הדברים היא לתאר במדויק ככל האפשר מה חשב גלילי על דמותה של החברה שתיבנה בארץ ישראל ועל מקומן המרכזי של תנועת הפועלים וההתיישבות העובדת בחברה הזאת , וכן את תרומתו הייחודית של גלילי בענייני חוץ וביטחון . גלילי לא היה מספר אחת בתנועה הציונית ובמדינת ישראל ושום החלטה שלו לבדו לא הייתה גורלית לעם ולמדינה , אך בתקופות שונות של חייו - מאז נמנה , בשנות העשרים , עם מייסדי r cacn העובר - היה מקורב למקבלי ההחלטות הגורליות , ולימים גם מילא תפקידים מרכזיים בעיצוב הכרעות כבדות משקל ובמימושן . כך היה בעיקר לאחר שנעשה חבר המפקדה הארצית של ההגנה בראשית שנות הארבעים והשתלב בו בזמן בהנהגת הקיבוץ המאוחר , וביתר תוקף לאחר שהוצב בראש ד ! ד : ג ! ד ! ( ביוני ( 1947 ובהיותו מנהיג תנועתי מפלגתי , חבר כנסת ושר בכיר ( בשנים . ( 1977-1966 בחינת התפיסות והמעשים של גלילי אמורה אפוא להאיר את המאבק על עיצובם של התרבות הפוליטית , תפיסת הביטחון ותפקיד ההתיישבות בארץ ישראל ובמדינת ישראל .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר