מבוא

עמוד:11

* תפי 0 ה עצמית חיוכית , הוקף עצמי , כבור עצמי והערכה עצמית - , * מודעות עצמית ביקורתית לגבי מיקומו של הפרט כ"עולם ; " * שליטה כידע ובמיומנויות הנדרשות לשם השפעה t * נטייה אישית לפעול תוך הבנת היכולת להשפיע / * החושה של זהות משותפת שבה הפרט שותף למטרות ולמשאבים של הקבוצה , שכלפיה הוא דוש שייכות ( שם . ( 328-312 . ההתייחסות לשינויים בקיבוץ , כבכל מערכת חברתית-ארגונית , תעסוקתית , פוליטית - נעה מייזום ותמיכה דרך דחייה שקטה ועד להתנגדות פעילה . הנהגת שינוי מצריכה תנאים מוקדמים , ועל-פי פוקס ( 1998 ) התנאים הם : קיומו של משבר , אי שביעות רצון ומצוקה מצד אחד , והזדמנות לפיתוח וקידום ומצב של פריחה , מצד אחר ( שם : . ( 45-43 הגורמים העיקריים להתנגדות לפי פוקס הם ? * אי וראות , החשש מפני הלא נודע , היעדר מידע בשל אי שיתוף בתהליך ( שם : . ( 170-169 * חשש מהפסד ( לא רק אישי אלא גם לארגון ) ובקרב מנהלים - החשש מאובדן שליטה או פיחות בסמכות ( שם . ( 127-, 105-98 ? , 80-77 . * הערבת מידת הצדק וההוגנות לגבי התהליך ולגבי תוצאותיו ;( 210-201 : 0 ש ) * פגיעה בדימוי העצמי ובזהות ( שם . : ( 94 ? * פגיעה בעמדות ובערכים.- "הרצון לשמור על הקיים מקורו במערכת ערכים מרכזית , חשובה יציבה וקשורה קשר הרוק עם עמדות אחרות . התנגדות לשינויים חברתיים הנובעים מהתנגשותם של השינויים עם מערכת ערכים המושרשת היטב כחברה . ההתנגדות -דרך רציונלית להגן על מערכת הערכים והאמונות שהאדם מחזיק בהם . " ( שם . ( 187-180 . כל מניעי ההתנגדות הללו ולעומתם - התמיכה בהם , ניתנים לזיהוי בדברי המרואיינים במחקר שלפנינו , אף שכמובן לא לכל הגורמים הללו נמצא ביטוי בכל אחד מהראיונות . מתודולוגיה : למחקר זה בחרנו מתודת מחקר שדה איכותי 4 ( qualitative research ) מטיפוס חקר מרובה מקרים ממוקד-נושא . ( topic-oriented multiple case study ) במאמרו על מחקרי מקרה איכותיים . 4 נעמה צבר בן יהושע שוללת את השימוש בתרגום "איכותני" לגישה מחקרית זו ומציינת שהביטוי "איכותי" במקרה זה הוא שם ולא תואר ( מסורות וזרמים במחקר האיכותי , דביר , 2001 עמ' . ( 26-25

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר