פתח דבר

עמוד:11

פתח דבר הקמתה של התנועה הקיבוצית המאוחדת לא הייתה בתאריך מוגדר כלשהו , כי לא נערכה לכבודה ועידת יסוד , בכל זאת נקבע תאריך להקמתה : דצמבר - 1980 מועד כינוסה של המועצה הראשונה של התנועה . ספר זה שם לו למטרה לחקור ולבחון את תהליך הקמתה של התנועה הקיבוצית המאוחדת . התהליך מתחלק לשתי תקופות 1967-מ .- ועד , 1976 ומ1976- עד . 1980 התקופה הראשונה מאופיינת ע"י התהליכים שהובילו לאיחוד , ואילו התקופה השנייה מאופיינת ע"י השפעתם של התהליכים על התנועות המתאחדות , הקיבוץ המאוחד ואיחוד הקבוצות והקיבוצים ( להלן "האיחוד ( " ותהליך ההתקרבות ביניהן עד לאיחוד . הספר עוסק בניתוח ההתפתחויות והתהליכים ברמת התנועה ואינו "יורד" לרמת המשק הבודד . ההנחה היא כי השפעתם של המשקים כישויות בודדות על התהליך הייתה מעטה ביותר . מעשה האיחוד היה מבחנן של ההנהגות , למרות זאת תהיה התייחסות לדעת הקהל הקיבוצית כפי שהתבטאה בכינוסים תנועתיים ובעיתונות הפנימית . הספר בוחן את מהלך האיחוד על פני שלושה מעגלים : המעגל הפנימי - קיבוצי . המעגל האמצעי - המפלגתי - והמעגל החיצוני - הארצי . בחינת השפעות הגומלין בין המעגלים תשמש כחוט מקשר לכל אורך הספר . רעיון איחוד התנועה הקיבוצית נגזר מרעיון אחדות תנועת הפועלים הציונית . אך איחודה בפועל של התנועה הקיבוצית נגע לסוגיות חברתיות ופוליטיות שבמוקד חיי התנועות הקיבוציות . מאז היווסדן , בסוף שנות העשרים ותחילת השלושים של המאה העשרים , היו התנועות הקיבוציות קשורות למפלגות הפועלים השונות . הן השפיעו על המחלוקות האידיאולוגיות והפוליטיות בתוך המחנה הציוני-סוציאליסטי וגם הושפעו מהן . באופן פרדוקסלי , ככל שהרבו מנהיגי התנועות לעסוק בנושא האיחוד כן גברו הפילוג והקיטוב . שלוש התנועות הקיבוציות החילוניות , הקיבוץ המאוחד , הקיבוץ הארצי של השומר הצעיר וחבר הקבוצות פיתחו , כל אחת לעצמה , השקפת עולם ודרך חיים שנראתה לחבריהן כמתאימה ביותר להגשמת הציונות הסוציאליסטית וכתורמת ביותר להקמתה של מדינת היהודים בארץישראל . גם לאחר הקמתה של מדינת ישראל המשיכו התנועות לשמור על ייחודן בטענה כי לא הסתיים תפקידן המיוחד בעיצוב פניה של החברה הישראלית .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר