הקדמה

עמוד:7

הקדמת ספרו של אבי אהרונסון מתאר תהליך שלפי טענתו היה בעיקרו פוליטי שהנהגות שתי התנועות וההנהגות של המפלגות , שהיו הבית הפוליטי של התנועות , היו פעילות ומעורבות בו . כמו כן הוא מניח שהקיבוצים עצמם וחבריהם כמעט לא היו מעורבים בתהליך זה והשפעתם עליו הייתה מועטה ביותר . לפיכך מציג לנו אהרונסון תיאור וניתוח היסטורי-פוליטי המתמקד בהנהגות התנועות . אני רואה באיחוד התנועות פרי של תהליך סוציולוגי שנמשך שנים רבות והגיע להבשלה בעקבות שינויים סוציולוגיים שהתרחשו בחברה הישראלית ובמערכת הקיבוצית . לכן יש לראות את איחוד התנועות - התק"ם והקיבוץ הארצי בשנת 2000 כהמשכו של אותו תהליך שהביא את שתי התנועות שהרכיבו את התק"ם להתאחד בשנת . 1980 לפיכך אתמקד בדברי הקדמה אלה בחמישה תהליכים סוציולוגיים שהביאו לטענתי לאיחוד שאבי אהרונסון מתארו בספרו בפרוטרוט , ואלה הם נ א . שינוי ערכים ואידיאולוגיות לאחר הקמת המדינה 1 ב . שינוי החוזה החברתי כתוצאה מהתפתחות צורת החיים הקיבוצית ; ג . השינוי באופי ההנהגה ; ד . השלכות השינוי על קשרי הקיבוץ והמפלגה / ה . ביזור העוצמה כהתפתחות פנימית וחיצונית . א . מאז הקמת החברה היישובית , וביתר שאת מאז תום מלחמת העולם הראשונה , יש לחלק את תולדות החברה הישראלית לשלוש תקופות ( רוזוליו , : ( 1999 . 1 תקופת בניין אומה : תקופה שבה האתוס המרכזי היה וולונטריזם והתגייסות לבניין הארץ . בתקופה זו היו ההסתדרות , הקיבוצים והמושבים לוז ההתמודדות עם אתגר הבנייה . לפי אייזנשטדט ( 13-14 : 1965 ) היה הדימוי המאפיין דימוי הרול 1 ץ , המגויס למשימות הלאומיות . תקופה וולונטרית מונחית על ידי משימות ומאופיינת בתפיסות ובמבנים קולקטיביסטיים ובאופי החוזה החברתי , שבו מרכז הסמכות של החברה הוא החברה כולה באמצעות מוסדותיה . . 2 תקופת בניין המדינה . תקופה זו התאפיינה בגיבוש התפיסה המדינתית , שסימנה הממלכתיות . למוסדות שהוקמו בשנים הראשונות למדינה היה תפקיד בתהליך גיבוש כליה וסמכותה . אך בתהליך זה דוכא

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר