פתח דבר

עמוד:11

לסיכום , בקובץ זה נעשה ניסיון שלא ליפול בפח הקרוי ״המוסיקה היהודית״ . מתברר שמושגים שונים של אותנטיות בתרבויות המוסיקליות היהודיות עולים מתוך הנסיבות המקומיות הייחודיות . יתר על כן , ״המשגה״ כזו של האותנטיות נעזרת ב״שחקנים״ ספציפיים ה״מבצעים״ את תפקידם בנסיבות ייחודיות של זמן ומרחב , כגון חזנים אינדיבידואליים ( פריגישי , מרקס , יאיאמה , קולנדר ;( זמרים ( סרוסי , רפורט ) או קהילות של מבצעים ( ריצרב , יאיאמה , ספאניולו , קולנדר ;( מלחינים ( גוטהולד , הבסי ;( משוררים ( גוטהולד , פדיה ;( או אובייקטים , שתפקידם הוגדר על ידי דמויות אינדיבידואליות שהופיעו על הבמה הציבורית ברגעי מפתח ברצף ההיסטורי , כמו למשל : אוספים מודפסים של שירי עם ( סרוסי ;( הוצאה לאור של אנתולוגיות ליטורגיות ( פריגישי , ספאניולו , ( והקלטות מסחריות ( הבסי , סרוסי . ( למודרנה יש כוח אדיר , והיא ממלאת תפקיד מרכזי בשינויים בתרבויות מוסיקליות יהודיות רבות . התנאים המגוונים בגלויות ישראל השונות , בעבר הרחוק ( איטליה , מרכז אסיה , האימפריה העותשמאנית ) והקרוב יותר , והשינויים החדים שגרמו מלחמות העולם ונפילתן של אימפריות ( העותשמאנית , האוסטרו הונגרית , הרוסית והסובייטית , ( וכן גלי ההגירה ( לארצות הברית , לישראל ולמערב אירופה , ( לכל אלה יש השפעה רבה על הדרכים שבהן המוסיקה נוצרת , מבוצעת , נשמעת ( זימצובסקי ) ונתפסת ( ריצרב ) על ידי יהודים . בקצרה , החוויה המוסיקלית של יהודים בני זמננו ״נכתבת״ על ידי גודש של תהליכים חברתיים פרטניים , היוצרים קשת רחבה ועשירה של סגנונות וסוגות . בהציעם קריאות מעמיקות באישים , בשירים , ברפרטוארים , בסגנונות , בסוגות , במושגים ובטקסטים פרטניים העוסקים במוסיקה , לא איבדו המאמרים הכלולים בספר זה , שנכתבו בראשונה לפני כמעט עשור , מאומה מתוקפם ומחשיבותם . אנו מקווים שהספר יצטרף אל הספרות הפורצת החוצה מן הסד המגביל של המושג ״מוסיקה יהודית״ לעבר מחקרים כוללניים יותר העוסקים במוסיקה שנוצרה מהפסיפס העשיר והמגוון של החוויה היהודית המודרנית . חלקה של ספרות זו על מדף הספרים גדל והולך . לא נותר לנו אלא להודות לכל מי שהיה לו חלק במסע הארוך לקראת הוצאתו לאור של הספר : למלי אוחנה על עריכת לשון המאמרים באנגלית , לצילה שטרן על עריכת לשון המאמרים בעברית , לאורי דרור על סיועו בתרגום מאנגלית , לפרופ' יהודית כהן על עזרתה ; לצוות של מרכז דהאן באוניברסיטת בר אילן , ובמיוחד לאורה קובלקובסקי ולשמעון אוחיון . ולסיום , למנהלת הוצאת אוניברסיטת בר אילן מרגלית אבישר ולצוות בית ההוצאה ענת גל ואן למדן , על טיפולן בעריכה ובהפקה של ספר זה ועל סבלנותן . איתן אביצור , מרינה ריצרב ואדוין סרוסי

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר