פתח דבר

עמוד:7

פתח דבר קובץ דו לשוני זה כולל מאמרים שהוצגו תחילה כהרצאות בכנס ״לבוש ותוך״ , שנערך באוניברסיטת בר אילן ב 26–25 במאי 2003 בחסותם של המרכז לתרבות , חברה וחינוך במורשת יהדות ספרד ע״ש אהרן ורחל דהאן ושל המחלקה למוסיקה באוניברסיטת בר אילן . כמעט עשור חלף מאותו כנס , שהוצגו בו הרצאות רבות נוספות ושלשמו המסקרן ויוצא הדופן יש הדים קבליים והוא מתכתב עם המתח הדיאלקטי שבין הצורה האובייקטיבית של המציאות החיצונית ובין התוכן הפנימי או הסובייקטיבי . הצירוף ״לבוש ותוך״ התפרסם בביקורת המודרנית של הספרות העברית בהיותו כותרת חיבורו של דוד תמר על ש״י עגנון , שנכלל בספר היובל משנת 1959 שהוקדש לסופר זוכה פרס הנובל . כעבור שנים רבות השתמש תמר בכותרת זו למונוגרפיה המורחבת שפרסם על עגנון בשנת . 2003 לכותרת זו , שנבחרה על מנת לאתגר את המשתתפים בכנס ולעורר אותם להבחין בין הדרכים השונות שבהן צורות ומושגים מוסיקליים רכשו להם משמעות במחשבה ובפרקטיקה היהודית , הן בעבר והן בהווה , הוספנו את תת הכותרת ״המוסיקה בחוויית היהדות״ , כדי לבטא את הגישה המונחת ביסודם של רוב המאמרים , היא הגישה הפנומנולוגית . שכן המאמרים עוסקים בדרכים השונות שבהן היהודים חוו ותפסו את המוסיקה , הן כאינדיבידואלים והן כקהילות מבודדות שחיו בתנאים של גלות . ההתמודדות עם תפיסת העצמיות היהודית באמצעות המוסיקה , בתוך מגוון רחב של סביבות חברתיות ותרבותיות לא יהודיות , אף היא חוט המקשר בין המאמרים . מחברי המאמרים השתמשו במגוון גדול של מקורות , מתודולוגיות וגישות תאורטיות . על כן החלטנו שהדרך הטובה ביותר לארגן את המאמרים בספר היא למיינם לארבעה ״שערים״ . צורת ארגון זו רווחת בספרות העברית בימי הביניים , והיא מציעה לקורא מתכון קוגניטיבי המאפשר לו ״להיכנס״ לחומר שבספר בנתיבים חלופיים אפשריים . השערים השני והשלישי הם בעיקרם מרחביים , וקושרים בין מאמרים על בסיס גאוגרפי . העובדה שהים התיכון ומרכז אירופה ומזרחה – האזורים השולטים בחוויה היהודית בגולה – עומדים במרכזו של הספר הזה , מנציחה את ההגמוניה האירו צנטרית בכל הקשור ל״מוסיקה יהודית״ , ואנו כמובן מודעים לכך . השערים הראשון והרביעי , לעומת זאת , חוקרים גבולות אחרים , פחות מוחשיים : מושגים ורעיונות לגבי המוסיקה וביצועה ,

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר