נספח ב: תקצירי הסקירות המדעיות

עמוד:187

פי מגוון קטגוריות שעלו מהספרות ומשדה המחקר ומתייחסות ליישום מודלים בעלי תוצרים חיוביים שונים באופן מדיני או מחקרי . מטרת המודלים המתוארים בסקירה זו היא להתמודד עם שונות תלמידים , והם מתמקדים הן בתחום של לימודים כלליים והן בתחום מדעי , מתמטי או שפתי במגוון מדינות ובשכבות גיל שונות . הצורך בהתמודדות עם שונות הוא בעל חשיבות רבה , שכן הוא בעל השפעה על טיפוח תלמידים לקראת העתיד : השכלה גבוהה , בחירת מקצוע ותפקיד במעגל העבודה . בסקירה מוצג דיון באופן ההתמודדות עם שונות בין תלמידים ועולות שאלות מרכזיות : האם שונות היא מצב חינוכי בעייתי שיש לשאוף לצמצמו למשל על ידי התאמת בתי ספר או מסלולים לימודיים שייצרו הבחנה בין תלמידים ? האם על מערכת החינוך להיות ממוקדת בחיזוק המאפיינים הייחודיים של כל תלמיד בכיתה ובבית הספר לצורך קידום המטרות הלימודיות והחינוכיות של כלל הכיתה ? הסקירה מציגה מודלים הנוקטים גישות שונות להתמודדות עם שונות – באמצעות עידוד ותמיכה של התת משיגים , באמצעות ניסוח סטנדרטים אחידים לכלל התלמידים , שיאפשרו מתן הזדמנויות שוות ללמידה , ובאמצעות תכניות התערבות ספציפיות על בסיס משתני רקע מסוימים היוצרים שונות בין תלמידים . בסקירה מוצגות גם המלצות להתאמת המודלים השונים למערכת החינוך בארץ בהתאם למאפייני השונות הקיימים כיום , במטרה לסייע בקידום ההישגים של כלל התלמידים . ביחד או לחוד : גישות סותרות , שונות , או פשוט משלימות ? מאת פרופש ליאורה לינצשבסקי להוראת המתמטיקה בחטיבת הביניים גישות שונות הנגזרות משוני במטרות , בהשקפות עולם , בתאוריות למידה , במבנה בית הספר , ולא פחות חשוב – מצרכים וסדרי עדיפויות של מערכות החינוך . לכן קביעות והצעות הנוגעות לארגון הקבוצה הלומדת , דרכי העבודה , ההדגשים , והחומרים צריכים להיבנות ולהיבדק בכפוף לקריטריונים אלו . לפני כעשרים שנים החליט משרד החינוך והתרבות על ביטול ההקבצות במתמטיקה . כחלופה המליץ המשרד על הוראת מתמטיקה בכיתה הטרוגנית , לפחות בשלבים הראשונים של חטיבת הביניים . החלטה זו חייבה תמיכה במורים למתמטיקה באמצעות פיתוח תכניות לימודים , דרכי הוראה , דרכי ארגון הכיתה ודרכי הערכה , בקרה ומשוב מתאימים . על בסיס המלצה זו פותחה תכנית בו״ל ( ביחד ולחוד . ( התכנית נועדה לתת מענה לשונות התלמידים בתוך מסגרת הכיתה ההטרוגנית . לפני כעשר שנים התעורר ספק בקרב חלק מהעוסקים בחינוך מתמטי ובקרב מובילי המדיניות החינוכית ברמותיה השונות אם לימוד המתמטיקה בכיתה הטרוגנית בחטיבת הביניים במתכונת שהתגבשה ובאמצעים העומדים לרשותן של חטיבות הביניים אכן מקדם את המטרות שלשמן

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר