נספח א: סיכומי הסיורים

עמוד:177

בצורה יותר מעמיקה ( מפני שיותר שעות מוקדשות לכל נושא ) וזוכרים טוב יותר את החומר לקראת בחינת הבגרות . בית הספר פיתח ומיישם תכנית ניהול לפי יעדים ( נל״י . ( התכנית מבוססת על גישה של ניהול מעתיד להווה – הגדרת מטרות והתנהלות לאור תוצאה רצויה . לפי התכנית , כל תלמיד בבית הספר מחויב לבחור יעד להגשמה . היעד יכול להיות אישי , חברתי , צה״לי או אחר . המטרה היא שהתלמידים ילמדו לנהל את חייהם ויציבו לעצמם מטרות ולא ״יתגלגלו ממקום למקום״ ללא תכנית או מטרה מוגדרת . תהליך הבחירה נעשה בשיתוף המחנך וההורים , שגם שותפים במימוש המטרה . כך למשל , אחד התלמידים הציב לעצמו מטרה להתגייס לחיל המודיעין . כדי לממש את היעד , מחנכת הכיתה יצרה קשר בינו לבין האחראים על נושא צה״ל בבית הספר ובמועצה ויחד הם בדקו באילו דרישות עליו לעמוד ומהם הצעדים שיש לנקוט כדי לממש את היעד . בנוסף לכך יש לכל תלמיד בבית הספר תכנית עבודה אישית שעיקרה מעקב אחר מצבו הלימודי בכל מקצוע . התכנית מתעדכנת כל הזמן והיא ידועה גם לתלמיד וגם להוריו . כך ניתן לדעת בכל רגע מהן חובות הלימודים של כל תלמיד . תכנית העבודה האישית מבטיחה ששום תלמיד לא ״ייפול בין הכיסאות״ ושיותר מאדם אחד יעקוב אחר התלמיד במהלך לימודיו ויוודא שהם מתנהלים כשורה . גם בהיבט הזה יש יתרון לגודלו של בית הספר : ריבוי התלמידים מאפשר העסקה של בעלי תפקידים רבים , וזו מבטיחה כי מספר גדול יחסית של מבוגרים ״יראו״ את התלמידים . בית הספר פיתח מה שמכונה בשפתו הפנימית שמארג שתפניש . מארג זה כולל עבודה עם גורמים מחוץ לבית הספר . במסגרתו מתקיימים קשרי עבודה הדוקים עם המועצה המקומית ובעיקר עם ראש המועצה ומנהל מחלקת החינוך . יחד איתם מתקיימים מספר פעמים בשנה שולחנות עגולים שבהם דנים בנושאים שונים הקשורים לחיי בית הספר . בנוסף לכך , ראש המועצה ומנהל מחלקת החינוך מגיעים לביקורים תכופים יחסית בבית הספר . גם ההורים שותפים במארג הזה , בית הספר הוא שמגייס אותם , למשל לסיוע בהקראה או כתיבה לילדים בעלי לקויות למידה בזמן בחינות . בית הספר מקיים קשרים גם עם תנועת הנוער שבני המושביםש . המארג השתפני מאפשר לבית הספר ליצור קשר בין חיי התלמידים במהלך היום ובין חייהם בשעות שלאחר בית הספר . בית הספר יזם את הקמתו של שגרעין דרורש . זהו גרעין שנת שירות לפני צבא הפועל במתכונת דומה לזו של שגרעין עודדש – גרעין שנת השירות של בני המושבים . שגרעין דרורש מעניק ליווי חברתי לתלמידים בסיכון והוא מיועד בעיקר לתלמידים שהם לא חברים בתנועת הנוער . בני הגרעין גם עובדים עם תלמידים מתקשים ואחראים על הפסקות פעילות בבית הספר . לסיכום , ההיענות הגבוהה יחסית לשונות בין התלמידים מתאפשרת דווקא בזכות גודלו של בית הספר ( אם כי למספר הרב של התלמידים יש כמובן גם חסרונות . ( הגודל מיתרגם למשאבים כספיים וכן למשאבים של מקום . פועל יוצא של הגודל הוא היכולת לקיים מספר רב של מגמות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר