נספח א: סיכומי הסיורים

עמוד:171

תהליך של שינוי תיכון שהגלילש עבר תהליך שינוי והפך מבית ספר שמגיעים אליו הנכשלים לבית ספר בעל מוניטין , שתלמידים בוחרים להגיע אליו ( גם מאזורים מרוחקים יותר . ( מהות התהליך טמונה בשינוי שחל בשיח הבית ספרי . בעבר נסב עיקר השיח בבית הספר על נושאים של שייכות תרבותית או שייכות סוציו אקונומית . היום השיח בבית הספר הוא בעיקר חינוכי ובמרכזו השאלה ״מה אנחנו נותנים לתלמיד ? ״ כך למשל , בעבר , כשנערכה ישיבה בנושא תלמיד שנתגלה קושי בהתנהגותו , הצוות נטה לקבוע שהתלמיד לא בסדר . בשיח החינוכי החדש ההנחה היא שהמבוגרים אחראים לשלומו של הילד . לכן , כדברי המנהל , הצוות צריך לשאול את עצמו למה התלמיד נכשל , למה הוא צועק , למה הוא שונא את בית הספר . ברוח זו בית הספר גם שם קץ למנהג ״לזרוק״ תלמידים . בשיח החדש ״לזרוק תלמידים״ פירושו לזרוק את המורה ולזלזל בכושר החינוכי שלו . הנחת העבודה היא שהתנהגות התלמיד משקפת את זו של המבוגרים . תלמיד שחווה מורה שמתייחס אליו בצעקות ובהתנשאות מחזיר לו באותו מטבע . כעת התפישה היא שהדינמיקה בבית הספר תלויה במבוגרים ולא בתלמידים . תחילתו של תהליך השינוי הייתה בהחלטה של המנהל לנהל את בית הספר מתוך חזון ותפישה חינוכית ולא מתוך השלטת כפייה וסמכותיות . בשלב השני המורים נשאלו אם הם אוהבים את מקום העבודה שלהם . המסר מצד ההנהלה היה שהתשובה לשאלה זו תלויה בהם – אם המורים רוצים שיהיה טוב , יהיה טוב . כלומר , המורים אחראים למתרחש בין כותלי המוסד . בשלב השלישי אותרו הגורמים החיוביים הפועלים בבית הספר – מורים , תלמידים , משאבים . התהליך הזה ארך כשנה וחצי , ובסופו חש המנהל שיצר קשר אישי עם כל אחד מאנשי הצוות . במקביל החל גם תהליך של ביסוס האמון והיושרה של המנהל בעיני המורים . תהליך זה התבסס בעיקר על יצירת קשר הדוק בין מילים למעשים . למורים לא היה קל להתרגל לתהליך השינוי . הקושי ניכר במיוחד אצל אלו שנפגעו באופן אישי מכך שהמשיכו לדבר בשפה הסמכותית הישנה ולא הצליחו לאמץ את השיח החדש . למרות הקשיים , כעבור ארבע שנים חל שינוי בשיח של חדר המורים . מרכיב מרכזי בתהליך השינוי היה שיתוף כל הצוות בהצלחות של המורים בכיתות . השיתוף הזה השיג מטרה כפולה : חיזוק והעצמה של המורה היחיד ויצירת תחרות חיובית בין המורים בחתירה לשיפור . כך , כשמגמת האופנה , שנחשבת למגמה חלשה , זכתה בפרס עיצוב ארצי , ערך בית הספר מסיבה גדולה והזמין את כל הצוות לקחת חלק בהצלחה וללמוד ממנה . גם הכנסת הניסוי לבית הספר השפיעה מאוד על האווירה והאקלים . הניסוי שינה את הדימוי של בית הספר ונתן למורים תחושה שהם מוקד להתעניינות ( עוד על הניסוי בהמשך . ( המורים הם המשאב העיקרי של בית הספר בתיכון שהגלילש תופשים את המורים כקבוצה החשובה בבית הספר , כעמוד השדרה של המעשה החינוכי . בהתאם לתפישה זו , לבית הספר חשוב להשקיע במורים ולתת להם תחושה של שייכות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר