נספח א: סיכומי הסיורים

עמוד:167

לצורכי התלמידים . לדברי המנהלת והצוות , הלימוד הדיאלוגי מאפשר ליותר תלמידים לסיים את הלימודים בהישגים גבוהים לעומת שיעור המסיימים בדרך הקונבנציונלית . ברמה החברתית תלמידים מספרים כי דרך הלימוד הזאת הפגישה אותם עם עמיתים שלא היו מתחברים אליהם בנסיבות אחרות ויצרה פתח להיכרויות וחברויות חדשות . התוצר שעל התלמידים להפיק בנוסף לכתיבת העבודה – סרטון , שיר , ציור , תכנית רדיו או כל דרך ביטוי אחרת – משמש לתלמידים אפיק נוסף לביטוי של שוני ושל יצירתיות . השפעת הניסוי על המערך הבית ספרי ועל תרבות ההוראה על פי עדויות של הצוות והמנהלת , הניסוי הוביל לשינויים בכל תרבות בית הספר . המורים הפכו למנחים , הם אינם משמשים עוד כמקור בלעדי לרכישת ידע אלא לומדים עם התלמידים . העבודה של התלמידים והמורים אינה מתבצעת רק בכיתה אלא מתרחשת גם בספרייה , בחדרי המחשבים , בחדרי האמנות , בחצר , וגם מחוץ לכותלי בית הספר – בספריות ציבוריות , באוניברסיטאות ובמכוני מחקר . בדרך הלמידה הדיאלוגית משתנה תפקידו המסורתי של המורה : הוא הופך למנחה ומנווט ולא למקור ידע בלעדי ; האחריות ללמידה עוברת ממנו אל התלמידים ; הוא צריך להיות מסוגל לעבוד בצורה רב ערוצית כדי לסייע בו זמנית לצוותים שונים בנושאים שונים וכן להיות שותף בלמידה של התלמידים ; המורה נדרש להיות יצירתי ולכוון את התלמיד ליצירתיות ועליו להיות גם גמיש ובעל יכולת הסתגלות למצבים שונים . במישור המקצועי המורה נדרש לפתח יחסי גומלין חדשים עם מורים מתחומי דעת שונים . מנהלת שרמות חפרש מאמינה שהדיאלוג היצירתי יכול להיות מיושם בכל בית ספר שמוכן להתמודד עם דרכי למידה אלטרנטיביות . היתרון של תהליך הלמידה בדיאלוג יצירתי הוא בכך שאפשר להכילו על כל הכיתות ובכל המקצועות . בית הספר היסודי ניסויי שמשגבש , עמק חפר סיכום ביקור יום ראשון , כ״ג בשבט , 3 › 2 › 2013 רקע בית הספר הממלכתי היסודי ניסויי שמשגבש נוסד בשנת . 1975 כיום מתחנכים בו 760 תלמידים . שמשגבש קולט אליו את כל התלמידים המתגוררים באזור הרישום של בית הספר , ללא סינון . אוכלוסיית בית הספר היא הטרוגנית . מגיעים אליו ילדי מושבים , ילדי קיבוצים וילדים 24 הדברים מבוססים על שיחה עם מנהלת בית הספר , גבש הילה פורת , על תצפית קצרה בשיעור בכיתה אש , על מפגש עם תלמידים ושיחה עם מורות מצוות בית הספר .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר