נספח א: סיכומי הסיורים

עמוד:166

ב . חקירה כללית ותאורטית של הנושא בספריית בית הספר , באינטרנט , בשיחות עם מומחים ובספריות אחרות מחוץ לבית הספר . ג . ניסוח שאלת חקר וכתיבת עבודת חקר הנגזרת מתוך הנושא הכללי הנלמד ( למשל : שכיצד משקפת דמותה של גשיין אייר את הנשים במאה ה ? 19 ש , שכיצד מתייחסת מדינת ישראל , בהיותה יהודית ודמוקרטית , לנושא ההפלות . ( ש ? ד . תובנה ותוצר – כל קבוצה מכינה עבודה כתובה , על פי כל הכללים האקדמיים . בנוסף לכך מכינה כל קבוצה תוצר מקורי המשקף תובנות ומסקנות אישיות שרכשו התלמידים במהלך עבודתם . התוצר יכול להיות מכל סוג ובכל תחום , הוא יכול להיות הצגה , מצגת , קטע מוזיקלי , פיסול , ציור , ניסוי , מיצב , סרט , תכנית רדיו ועוד . ה . שיתוף קהילת בית הספר וההורים בממצאים ( שבימת שיתוףש . ( ו . בחינה בעל פה על ידי נציג הפיקוח על המקצוע ( נציג המפמ״ר ) מטעם משרד החינוך . הערכת הדיאלוג מתבססת על מעקב אחר תהליך העבודה , רמת החקר והידע , התוצר , הפרזנטציה והבחינה בעל פה . הציון הסופי מורכב משני חלקים : 40 % על עבודת החקר ו 60 % על שאר המרכיבים , כפי שפורטו לעיל . להערכה שותפים המורה המקצועי והבוחן החיצוני . הציון על עבודת החקר הוא קבוצתי וכל שאר מרכיבי הציון הם אישיים . בשרמות חפרש מאמינים שדרך הדיאלוג עם עמיתים ומומחים ודרך מפגש עם חומר הלימוד התלמידים מבנים את הידע שלהם בכוחות עצמם ולא מסתפקים בכך שהמורים שמעביריםש להם ידע . לפי הצוות והמנהלת , יש בדרך הלימוד הדיאלוגי יתרונות לכל השותפים : המורים נהנים מגיוון בעבודת ההוראה , מגיבוש הצוות וממוטיבציה גבוהה , והתלמידים נחשפים ללמידה חווייתית ויצירתית ולנושאי לימוד שבהם הם מגלים עניין . כתוצאה מכך למידתם היא משמעותית וביקורתית . הלמידה בדרך הדיאלוג מקנה לתלמידים מיומנויות נוספות לחיים , למשל ניסיון בעבודת צוות , מיומנויות חקר והיכרות עם דרכי לימוד עצמאיות , ביקורתיות כלפי מקורות מידע , עמידה בלוח זמנים , קבלת אחריות על הלמידה ועמידה מול קהל . הדיאלוג היצירתי כמענה לשונות בין תלמידים צוות המורים מאמין ששדיאלוג יצירתיש נותן מענה טוב לשונות בין תלמידים , מכמה סיבות : חלוקת התלמידים לקבוצות מאפשרת ליותר תלמידים לבטא את עצמם , מכיוון ששלבי הלימוד הם מגוונים וכל תלמיד טוב יותר בשלב אחר . תלמידים בעלי לקויות נעזרים בקבוצה ויכולים להביא לידי ביטוי את כישוריהם . תלמידים חזקים יכולים להתפתח ולהעמיק , כל אחד על פי כישוריו . תלמידים לומדים להכיר טוב יותר את נקודות החוזק שלהם ואת עמיתיהם לכיתה . המורים מלווים את התלמידים מקרוב וכך לומדים להכיר אותם היטב . המורים מדווחים גם כי הלימוד הדיאלוגי מאפשר להם לחלק בצורה דיפרנציאלית – ולכן טובה יותר – את זמנם , בהתאם

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר