פרק 6: התמודדות עם שונויות בהכשרת מורים ובפיתוחם המקצועי

עמוד:119

נספח לפרק זה : קורסים במוסדות להכשרת מורים , שיש בהם התייחסות לשונויות חשוב לציין כי במוסדות להכשרת מורים עוסקים באופן מעשי בהוראה בכיתות הטרוגניות בעיקר בקורסים העוסקים בשיטות הוראה . בכל המוסדות מתנסים הסטודנטים בקורסים האלה בשיטות הוראה כגון למידה שיתופית , למידה מותאמת , הוראה לפי סגנונות קוגניטיביים ועוד . בסקירה להלן , התמקדנו בעיקר בקורסים המדגישים את נושא השונויות בכיתות הלימוד , הן מבחינה תאורטית והן באופן יישומי . להלן , כמה דוגמאות של קורסים שדווחו לוועדה על ידי מחלקות או מוסדות להכשרת מורים : קורס שהוראה בכיתה הטרוגניתש , שהוא קורס חובה באוניברסיטה העברית בירושלים . בתיאור הקורס כתוב : נבדוק מהי כיתה הטרוגנית לפי גישות שונות ומהם הסברים שונים לפערים הקיימים בה . נציע לראות את הפערים כנובעים מצורות חשיבה שונות שהן תוצאה של מבני אישיות שונים של התלמידים . יוצגו אפיוני החשיבה של התלמידים המתקשים בלמידה ותפותח ״אמפתיה קוגניטיבית״ אליהם . יוצעו דרכים להתערבות המורה בחשיבה של התלמידים - דרכים להפעלת החשיבה והאוטונומיה . הסטודנטים ילמדו איך לתכנן שיעור סביב נושא מהותי שיהווה זרז לחשיבה . הסילבוס של הקורס המלא , שהועבר לידי הוועדה , מציג תמונה מעמיקה ורחבה יותר . הוא מתאר שונות חברתית , אי שוויון מעמדי , רב תרבותיות , שאיפה לצדק חברתי ועוד . באוניברסיטת תל אביב , מוצעים מספר קורסים העוסקים בשונות באופן רחב ומעמיק , אך אלה קורסי בחירה תאורטיים . קורס העוסק במערכת החינוך ובאי שוויון חברתי – ניתוח סוציולוגי , מתואר כך : מערכת החינוך מהווה גורם מרכזי בעיצוב הזדמנויות למוביליות חברתית ולהתמודדות עם פערים חברתיים בעידן המודרני . במהלך הקורס ננסה להבין את תפקידי המערכת ואופן פעולתה תוך שימוש במושגים וגישות סוציולוגיות . דגש יושם על תהליכי ריבוד ואי שוויון בבית הספר והשפעת ההשכלה על ריבוד ושינוי חברתי . ולגבי הקורס שמוביליות בחינוך בעידן הגלובליזציהש מצוין כי : הקורס יעסוק בביטוייה של הגלובליזציה הכלכלית במערכת החינוך . בתוך כך , יתמקד הקורס בשאלות , האם וכיצד ביטויים אלה מעודדים או מעכבים את מערכת החינוך מלהוות סוכן למוביליות חברתית של קבוצות חברתיות מוחלשות כמו נוער בסיכון , נשים וקבוצות מיעוט אתני . הקורס ידון בנושא הן ברמה התיאורטית והאמפירית והן בהתייחסות לאירועים חינוכיים ברמה המקומית והגלובאלית . 22 תיאורי הקורסים המובאים בנספח זה מצוטטים משנתונים וסילבוסים רשמיים של המוסדות הנזכרים – ככתבם , ככתיבם וכלשונם .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר