פרק 6: התמודדות עם שונויות בהכשרת מורים ובפיתוחם המקצועי

עמוד:117

ערכו מחקר פעולה אתנוגרפי בנושאים שהם בחרו . המחקרים התמקדו בנושאים שעניינו את המשתתפים בהקשר של תלמידים עולים , צורכיהם ותהליכי ההסתגלות שלהם . כל הפרויקטים כללו שלוש רמות של שיח : רמה תיאורית , רמה פרשנית ורמת הכללה מן הניסיון אל הכלל . מודל זה מאפשר לעשות שימוש בדגם של מורים החוקרים את הפרקטיקה שלהם עצמם ומחוללים שינוי באמצעות מחקרם . בכך שונה המודל הזה מן הקריאות להבין ולקבל שונות , קריאות שאינן מציעות כלים ישימים למורים ולצוותי חינוך . סיכום ומסקנות הפיתוח המקצועי של מורים אינו מסתיים עם סיום הלימודים לתעודת הוראה , אלא נמשך שנים רבות . יש לצפות שכל שלב פיתוח יתרום להתמודדות מוצלחת עם השונות בכיתה . תכניות ההכשרה צריכות לעודד בקרב פרחי ההוראה פיתוח של תפישת עולם אישית כלפי שונויות ושוויון בכיתה ובבית הספר , באמצעות דיון מעמיק בתפישות שתוארו בחלקו הראשון של הפרק . הן צריכות לפתח גם ערכים מקצועיים ומחויבות מקצועית להישגיהם של כל הילדים . רצוי שפרחי הוראה ילמדו דרכים להתמודדות עם שונויות ויתנסו במסגרת העבודה המעשית בעבודה עם אוכלוסיות לומדים שונות . בשלב הכניסה להוראה המורים החדשים צריכים ליישם בכיתות את מה שלמדו בהכשרה ולבסס את הרפרטואר שלהם בהוראה . בשלב זה הם זקוקים להדרכה ותמיכה של מורים מנוסים . למורים הוותיקים יותר בבית הספר יש השפעה על דרך ההוראה של המורים החדשים . באמצעות הצעות פדגוגיות ודיונים רפלקטיביים הם יכולים לחזק במורים החדשים אוריינטציה שוויונית כלפי הילדים . ההתמודדות עם הצד המעשי של אוריינטציה שוויונית יכולה להיות שונה , אולם כפי שהראינו , שלב המודעות , ההכרה והרפלקציה העצמית חשוב גם ללא קשר לאסטרטגיית ההתמודדות . לאחר השנים הראשונות המורים החדשים הופכים להיות מורים מנוסים שיצרו לעצמם ״שגרה״ בדרכי הוראה ורכשו ביטחון עצמי . בשלב הזה הם ״פנויים״ להוסיף כלים לארגז הכלים שלהם , והשתתפותם בתכניות לפיתוח מקצועי עשויה לחזק את יכולותיהם בהוראה . חשוב לכוון את הפיתוח המקצועי לתחומים שיסייעו להם לקדם כל ילד וילד באופן מיטבי . קורסי הכשרה וקורסים לפיתוח מקצועי צריכים להפגיש את המורים עם ההיבטים הפילוסופיים , החברתיים והפוליטיים של שונות ושונויות , ועם אוכלוסיות לומדים שונות וסגנונות למידה שונים . עליהם להציע באופן מודרך ותומך כלים ואסטרטגיות להתמודד עם השונויות ולעודד דיאלוג בין מורים בחיפוש משותף אחר פתרונות . המלצות מן האמור בפרק נובעות מספר המלצות המובאות להלן : . 1 יש לחזק את הטיפול בנושא השונויות בתכניות להכשרת מורים ובתכניות לפיתוח מקצועי . הנושא צריך לתפוס מקום מרכזי בלימודים המקצועיים ולעסוק בפיתוח מודעות לשונויות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר