פרק 6: התמודדות עם שונויות בהכשרת מורים ובפיתוחם המקצועי

עמוד:109

הכשרתם של פרחי הוראה בישראל , כמו במדינות רבות אחרות , נמשכת תקופה קצרה יחסית . על פי מתווה הבסיס ( דוח ועדת אריאב , , ( 2006 תכנית ההכשרה של פרחי הוראה צריכה לכלול בין 24 ל 30 שעות שבועיות , שמחולקות בין שני רכיבי לימוד מחייבים : א ) לימודי חינוך והוראה ( מדעי החינוך , לימודי פדגוגיה ומתודיקה ולימודי אוריינות אקדמית ומחקר ) ב ) התנסות מעשית . משך ההכשרה נע בין שנתיים לארבע שנים בתכניות ההכשרה ה״רגילות״ ( תואר ראשון , B . Ed . הסבת אקדמאים ותואר שני בהוראה . ( M . Teach לעתים נפתחות גם תכניות מואצות להכשרת אקדמאים להוראה במקצועות נבחרים . בתכניות אלו הלימודים מרוכזים במספר חודשים עד שנה . אין זה מציאותי לצפות מבוגרי תכניות ההכשרה הרגילות והמואצות להיות מוכנים להתמודד עם שונויות בקרב תלמידים , רב תרבותיות וצדק חברתי ברמה של יישום יעיל בכיתה . במגבלות של תקופת לימודים קצרה , תכניות ההכשרה יכולות רק לחשוף את המורים לעתיד לידע העיוני ולאפשר דיון בערכים הקשורים לשונויות במערכת החינוך , לעורר אצלם מודעות לחשיבות הנושא ולהעניק להם כלים בסיסיים והתנסויות מעשיות שישמשו אותם להתפתחותם המקצועית בעתיד . בהמשך נבחן את ההתייחסות לשונויות בהכשרת מורים , הן בתכנית ההתמחות בהוראה למורים בשנים הראשונות בשדה והן בתכניות של משרד החינוך להמשך הפיתוח המקצועי של מורים ותיקים . ניתוח המצב הקיים יכול לסייע בזיהוי החוליות החזקות החלשות ברצף ההכשרה של מורים בארץ בנושא השונויות . הכשרת מורים ושונות בישראל בניסיון לעמוד על התייחסות לנושא השונויות , הגיוון והחינוך הרב תרבותי נבדקו המתווים החדשים להכשרת מורים של המועצה להשכלה גבוהה ( דוח ועדת אריאב , ( 2006 ותכניות לימודים במוסדות להכשרת מורים . מתווה אריאב מפרט תכנים מרכזיים ( תחומי ליבה ) שבהם ״יש לתת מבט כולל מחד והתמקדות בחטיבת הגיל מאידך״ . נושאי הליבה אינם קורסים אלא צריכים לבוא לידי ביטוי בתכנית הלימודים ובהתנסות המעשית לרוחבם של כל תחומי ההכשרה . מתוך ששת תחומי הליבה שהמתווה מונה , התחום השישי מתייחס להכשרת מורים לנושא השונות : ״תהליכי הוראה-למידה לתלמידים עם צרכים שונים ומרקע חברתי תרבותי שונה״ ( הדגש שלנו . ( מחקר שבחן את יישום המתווים ( לידור וחובש , , ( 2013 ניתח 67 תכניות הכשרה לתואר B . Ed . וארבע תכניות הכשרה לתואר שני בהוראה ( M . Teach ) ב 21 מכללות אקדמיות להכשרת מורים בכל מסלולי ההכשרה : הגיל הרך , בית הספר היסודי , בית הספר העל יסודי , חינוך מיוחד ורב גילי . נמצא כי שיעור הקורסים שבהם הייתה התייחסות מוצהרת כלשהי לכל אחד מששת תחומי הליבה נע בין 17 % ל . 26 % תחום הליבה שנכלל בקורסים בשיעור הנמוך ביותר היה זה שמתייחס לשונות . יש לציין כי התחום שנכלל במספר הגבוה ביותר של קורסים היה הנושא של אספקטים ערכיים חברתיים ומוסריים , שאולי עוסק בשונות וצדק חברתי באופן עקיף .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר