פרק 6: התמודדות עם שונויות בהכשרת מורים ובפיתוחם המקצועי

עמוד:108

למרות הידע והניסיון שרכש במהלך השנים , הוא ממשיך ללמוד ולהתפתח . הספרות המקצועית מכירה בצורך של מורים להמשיך ללמוד ולהתפתח מעבר להכשרה הראשונה שלהם , ונפוצים בה מושגים כמו שלמידה לאורך החייםש ( Life Long Learning - LLL ) ושפיתוח מקצועי מתמשךש . ( Continuing Professional Development - CPD ) בכל המושגים יש הכרה במורכבות מקצוע ההוראה ובהיקף העצום והמשתנה של ידע וכלים הדרושים ליישום הוראה טובה . פיימן נמסר ממפה ומגדירה את המשימות המרכזיות בלמידת הוראה בשלושת השלבים הראשונים . ( Feiman-Nemser , 2001 ) ( Central Tasks of Learning to Teach ) במיפוי נמצאת התייחסות ישירה ועקיפה לנושא השונות . בשלב ההכשרה הראשונה למשל יש ציפייה מפרחי הוראה לבחון ולברר את עמדותיהם לגבי הוראה טובה ולפתח הבנות לגבי לומדים , למידה וסוגיות של שונות . ( ״ issues of diversity ״ ) בשלב ההתמחות ( הכניסה למקצוע ) מצפים ממורים ללמוד על ההקשר שבו הם מלמדים ( כולל מאפייני התלמידים וקהילת בית הספר , ( על בניית תכנית הוראה שמגיבה לצורכי התלמידים ועל יצירת אקלים כיתה שבו כולם לומדים . כפי שהיא מסבירה , בשלב זה המורים החדשים לומדים ליישם הלכה למעשה את הידע ואת הכלים שרכשו בתקופת ההכשרה . לפי פיימן נמסר , רק בשלב הפיתוח המקצועי מורים יכולים ללמוד לעומק על הוראת תחום הדעת , ואז הם מרחיבים ומעמיקים את הידע , המיומנויות והכישורים שלהם . ניתן להבין מהמיפוי כי היכולת של מורים להתמודד עם שונות נרכשת באופן הדרגתי . בשלב ההכשרה המורים לומדים את הנושא ובכניסה להוראה הם חייבים להתמודד איתו מדי יום , הלכה למעשה . יכולת ההתמודדות שלהם מתחזקת עם הניסיון ועם המשך הלמידה במסגרות שונות ( השתלמויות , קהילות למידה וכדומה . ( המחקרים אינם מעלים מסקנה חד משמעית בדבר תרומתם של תכניות הכשרה ושל לימודים במסגרות של פיתוח מקצועי – ליעילות ההוראה של מורים . הריס וסס למשל Harris & Sass , ) ( 2011 ניתחו בסיס נתונים גדול מאוד במדינת פלורידה במטרה לקשור בין הישגי תלמידים לבין מאפיינים נבחרים של מוריהם ( נתוני כניסה לתכנית ההכשרה , סוג תכנית ההכשרה , ותק בהוראה , רכישת תארים גבוהים , השתתפות בפיתוח מקצועי ועוד . ( ממצאי מחקרם הצביעו על היעדר קשר בין ההכשרה שקיבלו המורים ונתוני הפתיחה שלהם לבין הישגי התלמידים , על קשר לא עקבי בין איכות ההוראה ובין פיתוח מקצועי של המורים ועל קשר חיובי בולט בין הניסיון של המורה בהוראה לבין הישגי התלמידים . הממצאים היו מעט שונים בניתוח לפי מקצוע ההוראה ודרגת החינוך , ונמצא כי ההשפעה של הניסיון והמשך הלימודים משמעותית במיוחד בהוראת המתמטיקה . יש לציין כי החוקרים עצמם מזכירים את הקושי המתודולוגי לקשור בצורה ברורה וחד משמעית בין איכות ההוראה של מורים לבין ההכשרה שקיבלו , הניסיון שלהם במקצוע והשתתפותם בפיתוח מקצועי פורמלי . 19 תיאור מפורט של שלבי ההתפתחות של מורים מוצג בספר שעל הרצףש שיצא לאור ב 2013 בעריכת ד״ר שרה שמעוני וד״ר אורית אבידב אונגר וגם בדוח מחקר של דרורה כפיר , שלומית אבדור ורוני ריינגולד מ . 2006

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר