פרק 6: התמודדות עם שונויות בהכשרת מורים ובפיתוחם המקצועי

עמוד:107

אינם מכינים את המורים לזהות מצבים של חוסר שוויון ולא נותנים להם כלים ליצור סביבות למידה שוויוניות . הם אינם מציגים רב תרבותיות כתנועה פוליטית שבמרכזה צדק חברתי . יחד עם זאת , ראוי לשאול בהקשר של מחקר זה האם הגדרת המושג שרב תרבותיותש אינו רחב מדי ועל כן התמונה העולה ממנו אינה מספקת ? וגם : האם מורים רגישים לשונות מתמודדים איתה בצורה אחרת מאשר מורים הסבורים ששונות היא נגזרת של כוחות פוליטיים ? התייחסות לנושא השונויות בתהליך הלמידה והפיתוח המקצועי של מורים הדיון עד כה שם דגש על הכשרת מורים לפני כניסתם לעבודה , אך למידה של מורים לא מסתיימת עם קבלת תעודת הוראה ממוסד אקדמי . כמו בכל מקצוע , הפיתוח המקצועי הוא תהליך ארוך וממושך , כפי שמסבירה שרון פיימן נמסר : ( Feiman-Nemser , 2001 : 1026 ) לא חשוב כמה תכנית ההכשרה הייתה איכותית , יש דברים שניתן ללמוד רק בעבודה . הלימודים בהכשרה נותנים את היסודות ומאפשרים התנסות בהוראה . המפגש הראשון עם הוראה אמיתית מתרחש כאשר המורה המתחיל נכנס לכיתה שלו . אז הלמידה מתחילה ברצינות . פיימן נמסר טוענת כי השנים הראשונות בהוראה חשובות במיוחד . הן משפיעות על המשך העיסוק במקצוע ומעצבות את הפרקטיקה של אלה הממשיכים לעסוק בו . השיבוץ בבית ספר , התמיכה הפדגוגית , הרגשית והאקולוגית ( כלומר , העזרה שהמורה החדש מקבל כדי ללמוד את הנורמות והנהלים המאפיינים את השגרה הארגונית בבית הספר , רש למשל ( Vonk , 1995 שהמורה החדש מקבל בכניסתו למקצוע וההזדמנויות המוצעות לו להרחבה ולהעמקה של ידע – כל אלה תורמים לטיב ההוראה שלו , וגם לזהותו ומחויבותו המקצועית . כיום נהוג להתייחס להכשרת מורים כרצף למידה שכולל ארבעה שלבים מובחנים . השלב הראשון הוא ההכשרה הראשונה ( pre-service training ) במוסד להשכלה גבוהה . השלב השני מתרחש בשנות ההוראה הראשונות . בארץ ובמדינות רבות בעולם המורה החדש משתתף בשלב זה בתכנית התמחות ( סטאזש ) ממשלתית או מקומית . במרבית התכניות , המורה המתחיל מקבל ליווי מקצועי ממורה חונך . בשלב השלישי המורה מוגדר כמנוסה . הוא בעל ביטחון עצמי , ידע פרקטי מבוסס ורפרטואר מתפתח של מיומנויות תכנון , הוראה והערכה של למידה . בשלב זה הוא בשל לבחון באופן מושכל יותר את הצרכים של כל התלמידים בכיתתו ולהתנסות באסטרטגיות ודרכי הוראה חדשות . בשלב הרביעי , שנמשך עד הפרישה מהעבודה , המורה מוגדר כמומחה . 18 לפי ההגדרה של משרד החינוך מורה מתחיל הוא מורה בעל ותק בהוראה של עד שלוש שנים ( זילברשטרום , . ( 2013 לאחר מעמד של ״מתמחה״ ( השתתפות בתכנית הסטאזש ) וקבלת רשיון הוראה , המורה מוגדר כ״מורה חדש״ . למורים אלו מוצעים קורס או סדנה לעובדי הוראה חדשים , בהיקף של 40 שעות ( במקום 60 שעות בתקופת הסטאזש ) ו 20 שעות ליווי של מורה חונך . עדיין לא נחקרו תחומי הסיוע שניתנים במסגרות אלו למורים החדשים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר