פרק 6: התמודדות עם שונויות בהכשרת מורים ובפיתוחם המקצועי

עמוד:99

פרק : 6 התמודדות עם שונויות בהכשרת מורים ובפיתוחם המקצועי כפי שעלה מהפרקים הקודמים , היבט מרכזי בהתייחסות של מערכת החינוך לשונויות בקרב תלמידים נוגע לידע של מורים , למיומנויות שלהם , לציפיותיהם ולעמדותיהם . חשוב שמורים יכירו את המאפיינים החברתיים והתרבותיים של תלמידיהם ויבינו כיצד הרקע הזה משפיע על תפקוד הילדים בבית הספר , הן אקדמית והן רגשית . בנוסף לכך , מורים צריכים להכיר אסטרטגיות הוראה שונות , לדעת כיצד להתאים אותן לתלמידים ולהיות מסוגלים ליישמן כהלכה בכיתה . הם צריכים לדעת כיצד להעסיק בפעילויות לימודיות תלמידים מרקע שונה ובעלי יכולות וכישורים שונים וכיצד ליצור בהם עניין ומוטיבציה . ״ארגז כלים״ עשיר חיוני כדי שמורים יוכלו לקבל על בסיס יומיומי החלטות מושכלות בנוגע להוראה . תיארנו את העשייה המגוונת שגילינו בבתי הספר שבהם ביקרנו וגם הצגנו מגוון של פרויקטים שהופעלו בבתי ספר לקידום אוכלוסיות תלמידים חלשות . למדנו מהם שאפשר לפעול בהצלחה לצמצום הפערים בין תלמידים . עם זאת נוכחנו לדעת כי אין מרשם אחד לארגון ההוראה בכיתה ואין מרשם אחד לאסטרטגיות לקידום ילדים שונים . במצב זה נשאלת השאלה האם , כיצד ומתי רוכשים המורים את הידע הדרוש להתמודד עם שונויות ? בפרק דלהלן נעסוק בסוגיה הזאת . על אף מגוון השונויות הקיימות בין תלמידים , הספרות העדכנית בתחומים של התמודדות עם שונויות בהכשרת מורים והתפתחותם המקצועית עוסקת בעיקר בנושאים של רב תרבותיות ומגוון חברתי . כך למשל , חיפוש מידע לפי ההגדרה שהטרוגניות של כיתותש הניב ספרות רבה משנות ה 70 וה 80 של המאה הקודמת . לעומת זאת , חיפוש לפי הערך ששונותש , ( diversity ) הניב מספר עצום של תוצאות , אך רובן התייחסו לשונות אתנית תרבותית . חיזוק למוקדי העניין העכשוויים בתחום של הכשרת מורים ופיתוחם המקצועי נמצא במחקר רחב היקף שנערך בארצות הברית . המחקר בדק תכניות הכשרת מורים ב 142 אוניברסיטאות , המכשירות כ 30-23 אלף מורים בשנה . ( Jennings , 2007 ) המחקר עסק במספר שאלות רלוונטיות לפרק זה : ( 1 באיזה חלק של תכניות ההכשרה מתייחסים לשונות ? ( 2 אילו שונויות זוכות לתשומת לב רבה יותר ? ( 3 כיצד מעריכים מרכזי התכניות את האתגר הטמון בשילוב נושאים של שונות בתכניות ? ( 4 האם יש מתאם בין עמדות וידע בנושאי שונות של מורי מורים לבין עמדות פרחי ההוראה ? ממצא מעודד של המחקר היה שמרבית התכניות עוסקות בנושאי שונויות באופן רוחבי ורב פעמי . אבל ההיבט העיקרי בדיון על שונויות היה ההיבט התרבותי אתני . היבטים אחרים ,

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר