פרק 5: שונויות קוגניטיביות ומימוש הפוטנציאל האקדמי בבית הספר

עמוד:92

››› בבית הספר שוררים סדר ומשמעת , והאווירה בטוחה ומוגנת . ››› יחסי בית הספר-הקהילה-ההורים תומכים בלמידה . ››› המנהל רואה את עצמו כמנהיג פדגוגי ופועל בהתאם . ממצאים אלו שמים את הדגש על העשייה הבית ספרית , ורובם עולים בקנה אחד עם התנאים להבטחת הצלחתו של בית הספר ( תנאים שנמנו בסעיפים הקודמים של פרק זה , ( בין אם בית הספר יבחר במודל ההטרוגני ובין אם במודל הדיפרנציאלי . הבאנו ראיות לכך ששמירה על רף אקדמי וציפיות גבוהות מכלל התלמידים הן תנאי הכרחי להצלחת הטיפול בשונות קוגניטיבית בכל מודל של ארגון ההוראה . כאן אנו רואים גם את הכיוון ההפוך : המאפיינים שמונה לזוט ( Lezotte , 2001 ) מדגישים כי מענה לשונות תלמידים הוא מהותי בהפיכת בית הספר לאפקטיבי יותר . במילים אחרות , התאמת ההוראה לפרט והתחשבות בשונות התלמידים היא גם גורם מניע המאפשר לבית הספר להיות אפקטיבי . כפי שנכתב בהקדמה למסמך זה , הוועדה ביקרה במסגרת עבודתה בחמישה בתי ספר . כל אחד מבתי הספר האלה הציע מענה רב ממדי להיבטים שונים של השונות בין התלמידים . בתי הספר האלה כמובן אינם מייצגים אך הם מספקים ״הוכחות קיום״ לכך שאפשר ליישם בישראל הוראה מצוינת במסגרות שונות של ארגון הלמידה תוך התחשבות בצורכי התלמידים . להלן נתייחס לממדים מרכזיים שבלטו לעינינו בסיורים בבתי הספר וכן בפגישות שקיימה הוועדה עם מנהלים ואנשי חינוך אחרים במועדים שונים . צמצום פערים כלפי מעלה : בתי הספר שבהם ביקרה הוועדה הדגישו את המאמץ הנעשה כדי לצמצם כלפי מעלה פערים בהישגים האקדמיים . כחלק ממאמץ זה הוזכרו שלושה מנגנונים : האחד הוא הצבת רף ציפיות גבוה מהתלמידים . במרכז החינוך שליאו באקש נעשה הדבר בשיתוף עם התלמיד ובמעקב מתמשך אחר התקדמותו . בתיכון הגליל הוזכר גם שיתוף בית הספר כולו בהצלחתו של כל מורה במשימה זו . המנגנון השני הוא שימוש בהוראה דיפרנציאלית , בין בתוך הכיתה , כפי שהדבר נעשה במרכז שליאו באקש במסגרות ההטרוגניות , ובין באמצעות הסללה כפי שנעשה בתיכון הגליל . בקריית החינוך דרור מושם דגש רב על גמישות מערכתית ואיגום משאבים , ומאורגנות קבוצות לימוד הומוגניות המאפשרות מענה לצורכיהם של תלמידי הקבוצה . המנגנון השלישי הוא מתן תמיכה רגשית לתלמידים , טיפוח תחושת המסוגלות העצמית האקדמית שלהם ובניית קשר אישי ויחסי אמון בין המורים לבינם . מודל הוליסטי המשלב הישגים עם רווחה נפשית : בתי הספר התאפיינו בשילובים שונים של דאגה להישגים בלימודים וטיפוח הרווחה הנפשית של התלמידים . שילובים אלו כללו למשל בניית ״מעטפת טיפול״ ומינוי ״מנהל מקרה״ לתלמידים הזקוקים לכך ( מרכז חינוך שליאו באקש , ( הגדרת תכנית לימודים אישית עבור כל תלמיד ( שהגלילש , קריית חינוך ניסויית שדרורש ( מתן כלים , הערכה ומשוב גם במישורים הלא לימודיים ( קריית חינוך ניסויית שדרורש ) ודגש על פיתוח מיומנויות תפקוד לא רק בתחומי הלימוד ( שמשגבש . ( תכנית חאלו״ם שפותחה על ידי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר