פרק 5: שונויות קוגניטיביות ומימוש הפוטנציאל האקדמי בבית הספר

עמוד:91

בתי ספר אפקטיביים וחשיבותה של מנהיגות חינוכית קיימות הגדרות רבות למושג בית ספר מצליח או אפקטיבי . ההגדרה המצומצמת של בית ספר אפקטיבי מסתמכת על התפלגות ציוני תלמידיו במבחני הישגים . חוקרים רבים יוצאים נגד הגדרה מצומצמת זו . כך למשל , רוואן , בוסרט ודוויר ( Rowan , Bossert & Dwyer , 1983 ) מציינים כי בית ספר אפקטיבי הוא משתנה רב ממדי משום שבית ספר אינו אמור להתמקד בהכשרה לימודית גרידא אלא לפתח את תלמידיו בתחומים כגון חינוך לאזרחות ולעצמאות ולטפח הערכה עצמית ומשמעת עצמית . סרגשיו באני , ( 2002 ) שסקר מחקרים על בתי ספר אפקטיביים , מציין את ההשפעה החזקה שיש למנהל על הנעשה בבית ספרו ואת חשיבות קיומה של הנהגה ״עבה״ . במילים אחרות , המנהיגות אינה נחלתו הבלעדית של המנהל אלא היא נדבך בתהליך שבו המנהל מסייע למורים , לחברי הסגל ולתלמידים לתפקד באופן מיטבי ולהפעיל מנהיגות למען בית הספר והיעדים המנחים אותו ( רש למשל תיאור הביקור בבית ספר שהגלילש בנספח אש . ( בנוסף לכך , מנהלים בבתי ספר אפקטיביים מאמצים מגוון התנהגויות התומכות במורים בעבודתם . בבתי ספר אפקטיביים יש דרך ויש חזון מעשי ברור , ואלה מלכדים את העושים במלאכה ומשמשים נר לרגליהם בהחלטותיהם ובמעשיהם ( רש למשל תיאורי הביקורים בבתי הספר שרמות חפרש ושמשגבש בנספח אש . ( פולאן ( Fullan , 2007 ) מדגיש כי מנהלים נבדלים אלה מאלה בדרך שבה הם בוחרים לבצע את הנדרש מהם וביוזמות שהם נוקטים כדי לעשות מעבר לנדרש . אחד ממאפייניו של מנהל מצליח הוא יכולתו להרחיב את תחום הבחירה שלו ובכך לצמצם את כוחם של הדרישות והאילוצים . אדמונדס ( Edmonds , 1979 a , 1979 b ) בחן בתי ספר שאותם כינה ״ 90 / 90 ״ , בתי ספר ש 90 % מתלמידיהם באים מרקע חברתי כלכלי נמוך ועם זאת 90 % מתלמידיהם מגיעים להישגים לימודיים גבוהים מאלה של תלמידי בתי ספר סמוכים להם ובעלי נתוני רקע טובים יותר . הממצאים סתרו את המסקנה העולה מדוח קולמן שפורסם בשנות השישים בארצות הברית . קולמן וחובש ( Coleman et al ., 1966 ) טענו כי האפקטיביות של בית הספר היא פונקציה של אוכלוסיית התלמידים המרכיבה אותו יותר מאשר של העשייה החינוכית המתרחשת בין כתליו . לעומת זאת , מחקריו של אדמונדס הראו כי לצוות החינוכי בבית הספר , בראשות המנהל , יש השפעה מכרעת על האפקטיביות של בית הספר וכי פעולותיו של הצוות יכולות לשנות את מסלול חייהם של התלמידים הלומדים בו . כאשר הושוו בתי הספר המצליחים לשכניהם הדומים להם בהרכב האוכלוסייה , זוהו מספר מאפיינים שתרמו להצלחה : ( Lezotte , 2001 ) ››› תפקיד בית הספר והקדימויות שלו ברורים לצוות ויש עליהם הסכמה רחבה . ››› לצוות ציפיות גבוהות מהתלמידים ומחויבות להצלחתם . ››› מתקיים מעקב שיטתי אחר התקדמות התלמידים , ונתוני ההערכה שמתקבלים משמשים להתאמת ההוראה לפרט . ››› משאבי הלמידה נגישים לתלמידים ומורים , ומושם דגש על הזמן שמשקיע התלמיד במשימה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר