פרק 5: שונויות קוגניטיביות ומימוש הפוטנציאל האקדמי בבית הספר

עמוד:82

ותק , גמישות בניידות בין קבוצות . עם זאת , משרד החינוך לא שם דגש בהנחיותיו על שני תנאים מרכזיים נוספים הנזכרים בספרות : הראשון , הצבת סטנדרטים ברורים של הוראה איכותית בכל ההקבצות ( כולל דיונים ומשימות ברמת חשיבה מסדר גבוה המותאמות ליכולות התלמידים , ( והשני , קיום מנגנוני תמיכה רגשית בתלמידים בעלי צרכים שונים . הדוח של גליקמן וליפשטט מציג נתונים מפורטים לגבי הישגי תלמידים הלומדים בהקבצות שונות במתמטיקה , כפי שנמדדו במבחן המיצ״ב של כיתות חש בשנים תשס״ח-תשע״א . להלן נתייחס לנתונים ופילוחים שונים המובאים בדוח . א . שיעור הלומדים בהקבצות השונות באיור 2 מוצגת חלוקת תלמידי כיתות חש לקבוצות הלימוד השונות . המונח שמיצויש המופיע באיור מתייחס לקבוצה שבה לומדים תלמידים המתקשים במתמטיקה ונמצאים באחוזונים שבדרך כלל אינם מגיעים לכיתות החטיבה העליונה הניגשות לבגרות ( אחוזונים , 30-15 המכונים לעתים גם ״השישית החמישית מלמטה״ . ( תלמידים אלו משובצים לצורך שיעורי מתמטיקה להקבצות הקרויות כיתות מיצוי , ולומדים לאורך שלוש שנים , מכיתה זש עד כיתה טש , בתכנית מיוחדת ( רש לינצשבסקי , . ( 2013 מן האיור עולה כי 57 % מן התלמידים למדו בהקבצות הגבוהות ( קבוצות מצוינות והקבצה אש , ( 36 % למדו בהקבצות הנמוכות ( הקבצות בש , גש וקבוצות מיצוי ) ורק 7 % למדו בכיתות הטרוגניות . נתונים אלה עולים בקנה אחד עם המדווח בספרות , כי המודל הדיפרנציאלי מקובל במדינות רבות כמודל הרווח והדומיננטי בהוראת מתמטיקה . מקור : גליקמן וליפשטט , , 2013 מצגת מלווה לדוח איור : 2 התפלגות התלמידים בחטיבות הביניים על פי קבוצות לימוד במתמטיקה , תשע"א

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר