פרק 5: שונויות קוגניטיביות ומימוש הפוטנציאל האקדמי בבית הספר

עמוד:81

חשוב להדגיש כי הבחירה להתמקד במקצוע המתמטיקה אינה נובעת מתפישתו כעדיף על פני מקצועות אחרים או כחשוב מהם . אדרבה , חשוב לשוב ולהזכיר כי ישנם תלמידים רבים אשר למרות הצלחה בינונית ומטה במתמטיקה מצטיינים במקצועות אחרים , וטוב יעשה בית ספר שידגיש את נקודות החוזק האקדמי של כל תלמיד ולא יעניק מקום מרכזי מדי להצלחה במתמטיקה כמדד לכישרון אקדמי . תאוריות של ריבוי אינטליגנציות שגורות ומקובלות על אנשי חינוך כיום , והן מחדדות את ההבנה כי ההיקש מרמת היכולת המתמטית של אדם לרמת האינטליגנציה הכללית שלו הוא , לכל הפחות , שנוי במחלוקת . ( Karsenty , 2013 ) בחרנו להתייחס למתמטיקה משום שמקצוע זה מופיע כמעט בכל דיון על הקבצות או הסללה והוא מעסיק במידה רבה את קובעי המדיניות החינוכית בארץ ובעולם . לפיכך אין אנו טוענים כי הדיון שיובא להלן הוא ממצה או מייצג את כלל המקצועות . הוראת מתמטיקה בחטיבות ביניים בישראל : נתונים עדכניים והקשר שלהם לממצאים במחקר במרץ 2013 פרסמה ראמ״ה דוח העוסק בהוראה בהקבצות בחטיבות הביניים בישראל ( גליקמן וליפשטט , . ( 2013 נסקור כאן כמה מן הממצאים העיקריים של דוח זה , ונבחן באיזו מידה הם עולים בקנה אחד עם הניתוח של גמראן וחובש במחקרים שהוצגו בסעיף הקודם . ראשית נזכיר כי משנת 1994 והלאה מתיר משרד החינוך לבתי ספר לחלק את התלמידים להקבצות במתמטיקה ( ובאנגלית ) החל מן המחצית השנייה של כיתה זש , וכי מודל ההקבצות שכיח מאוד בבתי הספר דוברי העברית : הוא נהוג בכיתות זש , חש וטש ב 75 % , 60 % ו 90 % מבתי הספר , בהתאמה . שכיחות ההקבצות בבתי ספר דוברי ערבית נמוכה יותר : כ 40 % בכיתות זש ו חש ו 45 % בכיתה טש . משרד החינוך הנחה את בתי הספר הבוחרים במודל ההקבצות להקפיד על הפעולות הבאות ביישום המודל ( שם : : ( 3 › הקצאת שעות רבות יותר לתלמידים בהקבצות ברמות הבינוניות והנמוכות › פיתוח שיטות הוראה וחומרי לימוד לקידום תלמידים ברמות הנמוכות › הקצאת מורים טובים יותר להוראה ברמות הנמוכות › יצירת מנגנונים המאפשרים מעבר מהרמות הנמוכות לרמות הגבוהות יותר יש הלימה בין ההנחיות האלה לבין חלק מן התנאים שמונים גמראן וחוקרים אחרים כהכרחיים להצלחת המודל הדיפרנציאלי Gamoran , 2011 ; Gamoran & Weinstein , 1998 ; Hallinan , ) : ( 1994 תמיכה לימודית מוגברת בתלמידים החלשים , שיבוץ מורים מתאימים להקבצות הנמוכות תוך הקפדה על העיקרון של התאמת מאפייני המורה למאפייני הקבוצה ולא על שיבוצים תלויי 13 הדוח מתייחס לבתי ספר דוברי עברית בלבד מכיוון ששיעור המשיבים על שאלון המחקר בבתי ספר דוברי הערבית היה נמוך יחסית .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר