פרק 5: שונויות קוגניטיביות ומימוש הפוטנציאל האקדמי בבית הספר

עמוד:78

סיכויי הצלחה גבוהים לקדם תלמידים במגוון של רמות , תהיה זו מדיניות נבונה לשבצם באופן שווה בהקבצות שונות . הנטייה לשבץ להקבצות נמוכות מורים חדשים או מורים מתחום דעת אחר פוגעת בסיכויי ההצלחה של מודל ההוראה בהקבצות . שנית , כדי להילחם בתוצאה השכיחה של הקבצות , דהיינו תכנית לימודים מדוללת וציפיות נמוכות מתלמידי ההקבצות החלשות , על בית הספר להציב סטנדרטים ברורים של הוראה איכותית גם בכיתות אלה . נמצא כי בבתי ספר שבהם המורים שילבו בכל הקבוצות דיונים ומשימות ברמת חשיבה מסדר גבוה , תפורים על פי יכולות התלמידים , פערי ההישגים בין ההקבצות היו קטנים יותר ( רש לדוגמה המקרה של חטיבת הביניים Red Lake המתואר אצל גמראן ו וינשטיין , . ( 1998 ממצא זה עולה בקנה אחד עם הממצאים של זוהר ודורי , ( Zohar & Dori , 2003 ) שדיווחו כי אצל תלמידים חלשים שמוריהם – במקרה זה המורים למדע – הדגישו בהוראתם הקניית מיומנויות חשיבה מסדר גבוה , ניכר שיפור בהישגים במידה דומה לזו של חבריהם בעלי ההישגים הגבוהים , ובמקרים מסוימים אף במידה רבה יותר . שלישית , רמה סבירה של בחירה וגמישות מעלה את סיכויי ההצלחה של מודל ההקבצות . במילים אחרות , יש לאפשר לתלמידים בחירה רבה ככל האפשר – בסיוע הצוות – של הרמה שבה הם מעוניינים ללמוד , וכן לאפשר ניידות בין הקבוצות במידת הצורך . השפעות רגשיות חברתיות של המודל הדיפרנציאלי והמודל ההטרוגני הפרק הקודם , ששונויות רגשיות חברתיות , השלכותיהן וזיקתן להישגים בלימודיםש , התייחס בין היתר להשלכות של הוראה במודל הדיפרנציאלי ובמודל ההטרוגני על הממד הרגשי חברתי של הלומדים . ראשית הובאו עדויות לכך שבבתי ספר שבהם מתרחשת פחות למידה בהקבצות התפישה העצמית האקדמית של תלמידים חיובית יותר מזו של תלמידים בבתי ספר המרבים בהוראה בהקבצות . ( Ireson & Hallam , 2009 ; Liu et al ., 2005 ) שנית הוצגו ממצאים המראים כי השמה בהקבצה נמוכה עלולה ליצור מעגל של ציפיות שליליות נמוכות מצד הורים ומורים , ומעגל כזה מוביל לדימוי עצמי נמוך ולכישלון ( טלר , . ( 2003 ממצא נוסף שראוי לתת עליו את הדעת בהיבט הרגשי , הוא התהליך השונה שעוברים תלמידי ההקבצות הנמוכות לעומת תלמידי ההקבצות הגבוהות . נמצא כי מצד אחד , תלמידי ההקבצות הנמוכות חווים באופן טבעי תחושות שליליות לאחר החלוקה להקבצות , אך מצד שני , מאחר שבהקבצות אלו האקלים הוא בדרך כלל פחות תחרותי ותובעני בהשוואה לאקלים שנוצר בהקבצה גבוהה , נוצר עם הזמן מצב שבו אם תינתן לתלמידים הזדמנות הוגנת לחוות הצלחה בקרב חבריהם לקבוצה , התפישה העצמית של יכולותיהם האקדמיות תהיה גבוהה יותר מזו של עמיתיהם בהקבצה החזקה , החווים השוואה מתמדת עם חבריהם בעלי היכולת האקדמית הגבוהה . ( Marsh et al ., 1995 ) כפי שהוסבר , שני תהליכים פסיכולוגיים מנוגדים מעורבים בהשפעת ההקבצות על התפישה העצמית האקדמית של תלמידים : השוואה בין קבוצות והשוואה בתוך קבוצות . תלמידים בהקבצה גבוהה עשויים לחוש בטוחים יותר בהישגיהם וביכולותיהם

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר