פרק 5: שונויות קוגניטיביות ומימוש הפוטנציאל האקדמי בבית הספר

עמוד:76

היחיד שניתן לומר בביטחון יחסי הוא כי מסגרת דיפרנציאלית מקדמת על פי רוב הוראה איכותית בהקבצות הגבוהות יותר . ב . מורים למתמטיקה נוטים להתנגד למודל ההטרוגני הרבה יותר מאשר מורים בתחומי דעת אחרים . להערכת החוקרים , הדבר נובע מן התפישה הרווחת לפיה מתמטיקה היא מקצוע היררכי ומובנה , וכן מן המאמץ הרב הנדרש מהמורה ליישום הוראה איכותית בכיתת מתמטיקה הטרוגנית . עם זאת , החוקרים מצאו שהדבר אפשרי , כפי שהוכיח המקרה של בית הספר שסיבולהש . ( Cibola High School ) ג . מורים בבתי ספר יסודיים מאמצים את המסגרות ההטרוגניות בקלות רבה יותר . תופעה זו נובעת מכך שבהשוואה למורים מקצועיים בבתי ספר על יסודיים , מורים בבתי ספר יסודיים נמצאים זמן ממושך יותר במחיצת תלמידיהם , והדבר מאפשר להם גמישות רבה יותר בתכנון מענה הולם לתלמידים מתקשים ומצטיינים . המקרה של בית הספר שסיבולהש בית הספר העל יסודי סיבולה הוא בית ספר שש שנתי הממוקם באזור עירוני בארצות הברית . 46 % מתלמידיו הם ממוצא אפריקני אמריקני , 38 % הם ממוצא לטינו אמריקני , 13 % לבנים ו 3 % ממוצא אסיאתי . כמחצית מהתלמידים שייכים למשפחות ממיצב חברתי כלכלי נמוך . למרות השונות הגדולה הקיימת בין התלמידים , הלימוד בבית הספר הוא במסגרות הטרוגניות בלבד , בכל תחומי הדעת , והוא מצליח לשמור על הוראה איכותית . למעלה מ 90 % מבוגרי בית הספר ממשיכים ללימודים בקולגש . כפי שמצאו החוקרים , המאפיינים הבולטים של בית הספר הם : א . המורים אינם מתפשרים על רמת הלימודים ואינם מתאימים אותה לתלמידים החלשים בכיתה . בפני תלמידים מתקשים מוצבת ציפייה מפורשת להגיע לשיעורי עזר המתקיימים אחרי שעות הלימודים וניתנים בתורנות על ידי אחד המורים מהצוות המקצועי הרלוונטי ( שיעורים אלו ממומנים מתרומות שמגייס בית הספר . ( ב . רק חלק מכל שיעור מוקדש להוראה פרונטלית . יתר השיעור מתבצע במתכונת של משימות לתלמידים ( משימות אלו יכולות להיות דיפרנציאליות , ( ובמהלכו המורה מקדיש תשומת לב אישית לכל תלמיד . לשם כך הוגבל גודל הכיתות ל 20 תלמידים . כדי לאפשר למורה היכרות עמוקה עם התלמידים לומדת כל כיתה , בכל תחומי הדעת , עם אותו מורה במשך שנתיים רצופות . ג . כל תלמיד משתייך ל״קבוצת ייעוץ״ המונה 12 תלמידים ואיש צוות מבית הספר . קבוצה זו נפגשת מדי יום למשך 45 דקות , במטרה לבדוק מה מצב התלמיד ולעודד אותו להתקדם . להערכת הצוות , לפגישות הייעוץ הללו יש השלכה עצומה על יצירת קשר של אמון עם כל 12 מתוך : . Gamoran & Weinstein , 1998 , pp . 400-405

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר